Kazachstan, Gruzja i Azerbejdżan powołają spółkę do obsługi transportu na Korytarzu Transkaspijskim
Kazachstan, Azerbejdżan, Turkmenistan i Gruzja zacieśniają współpracę w celu rozwoju intermodalnych połączeń do Europy przez Korytarz Transkaspijski. W projekt ten zaangażowane są porty oraz państwowe koleje.

Państwowe koleje Kazachstanu, Gruzji i Azerbejdżanu oraz zarządy kaspijskich portów powołają spółkę joint venture, która będzie organizatorem przewozów intermodalnych wykorzystujący Transkaspijsską Międzynarodową Drogę Transportową (TITR). W ostatnich tygodniach w związku z inwazją Rosji na Ukrainę wzrosło zainteresowanie tą odnogą Nowego Jedwabnego Szlaku. Nowe usługi wykorzystujące trasę przez Azerbejdzan i Turcję postanowiły uruchomić firmy Nurminen, a także holenderski Nunner we współpracy z duisportem.
— Spółka joint venture będzie świadczyć wysokiej jakości usługi multimodalne, transportowe i logistyczne, pomóc w ustaleniu stawki przelotowej za przewóz towarów w krajach, których przedsiębiorstwa kolejowe, porty i przewoźnicy morscy będą założycielami joint venture — zapowiedział Batyr Kotyrev, główny inżynier Kolei Kazachskich.
Nowa spółka będzie działała na podobnej zasadzie jak UTLC ERA, przedsiębiorstwo joint venture Kolei Rosyjskich, Białoruskich i Kazachskich, które odpowiada za przewozy na głównej odnodze Nowego Jedwabnego Szlaku przechodzącej przez Białoruś i Polskę. Koleje Kazachskie zapowiadają m.in. przygotowanie narzędzia IT do obsługi połączeń na Korytarzu Transkaspijskim. Nowa spółka przygotuje też ofertę taryfową, systemy informacyjne i zsynchronizuje procedury. Przewozy intermodalne między Chinami a Europą możliwe stały się dzięki usprawnieniu żeglugi bliskiego zasięgu na Morzu Kaspijskim. Od początku roku ADY Containter wprowadził dwa statki do obsługi połączenia między Baku a Turkmenbaszy.
— Regularne linie feederowe między portami Morza Kaspijskiego zapewniają załadowcom optymalne rozwiązania logistyczne. Umożliwią one dostarczenie ładunku na światowe rynki Europy, Bliskiego Wschodu i krajów Zakaukazia tak szybko i ekonomicznie, jak to tylko możliwe — napisano w komunikacie Kolei Kazachskich.
Jednakże pojawiają się wątpliwości, czy Korytarz Transkaspijski rzeczywiści może być alternatywą dla pociągów przez Białoruś i Rosję, gdyż transit time na tym szlaku jest znacznie dłuższy, co oznacza że połączenie to nie ma przewagi czasowej wobec klasycznych serwisów oceanicznych.