Pierwszy pociąg transportujący kontenery z Europy do Indii dotarł do Azerbejdżanu
Pierwszy pilotażowy pociąg transportujący kontenery z Finlandii do Indii Międzynarodowym Korytarzem Północ — Południe (INSTC) dotarł do Azerbejdżanu. Kontenery będą przewożone koleją, samochodami i statkiem.
INSTC to wspólna inicjatywa operatorów logistycznych i przewoźników kolejowych z Rosji, Azerbejdżanu, Iranu i Indii, które od kilku lat planowały uruchomienie połączeń intermodalnych przez irański port Bandar Abbas. Technicznie możliwość uruchamiania takich przewozów istnieje od 2018 r. kiedy oddano do użytku linię kolejową łączącą Iran i Azerbejdżan. Dotychczas jednak nie było firm zainteresowanych przewozem na tej trasie.
Czytaj także: Transkontynentalne połączenia przez Iran z opóźnieniami
Sytuacja zmieniła się na 3 czerwca kiedy podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w St. Petersburgu fiński operator intermodalny Nurminen Logistics podpisał memorandum z Kolejami Rosyjskimi ws. uruchomienia pilotażowego pociągu z ładunkami do Indii. Projekt wsparło fińskie Ministerstwo Rozwoju Współpracy i Handlu Zagranicznego. Pociąg uruchomiono dzięki współpracy fińskiej spółki z RZD Logistics, ADY Container i Tarkib Trans. Celem tej inicjatywy jest zbadanie warunków technicznych i ekonomicznych tej trasy przed ewentualnym uruchomieniem stałego połączenia intermodalnego.
Pilotażowy pociąg
Pierwszy skład przewożący 32 kontenery 40-stopowe dotarł 27 czerwca do Azerbejdżanu. Docelowym portem jest terminal kontenerowy w Nava Sheva w Indiach. Koleje Rosyjskie zapowiadają, że transport z Helsinek do Indii ma trwać nie dłużej niż 22 dni. Kontenery przewożone są na wagonach platformach należących do ADY Container, które zostały w tym celu wcześniej przetransportowane do Helsinek.
Przewóz ładunków korytarzem INSTC jest przedsięwzięciem dość skomplikowanym, gdyż wymaga obecnie korzystania z trzech rodzajów transportu: kolejowego, drogowego i morskiego między Iranem a Indiami. Głównym problemem na tym korytarzu w tej chwili jest brak linii kolejowej, która łączyłaby miasto Astara na granicy irańsko — azerskiej z resztą sieci kolejowej Iranu. Na odcinku Astara — Raszt kontenery muszą być transportowane samochodami. Budowa linii kolejowej łączącej te miasta ma się zakończyć w 2023 roku. Po jej uruchomieniu zainteresowanie operatorów intermodalnych uruchamianiem przewozów przez Iran zapewne wzrośnie. Koleje Irańskie szacują że na linii Astara — Raszt — Qazvin będzie można przewozić nawet 15 mln ton ładunków na szlakach łączących różne kraje południowej Azji i Europy przez Rosję.
Pilotażowy transport do Indii ma duże znaczenie dla Nurminen Logistics, które dzięki współpracy z Kolejami Rosyjskimi planuje uruchomić szereg usług intermodalnych między krajami Europy północnej a różnymi destynacjami w Azji. W czerwcu operator uruchomił stałe połączenie na Kolei Transsyberyjskiej miedzy Helsinkami a Władywostokiem skąd kontenery są transportowane statkami z i do portów w Chinach, Japonii i Korei Płd.