Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pierwszy pociąg transportujący kontenery z Europy do Indii dotarł do Azerbejdżanu

Pierwszy pilotażowy pociąg transportujący kontenery z Finlandii do Indii Międzynarodowym Korytarzem Północ — Południe (INSTC) dotarł do Azerbejdżanu. Kontenery będą przewożone koleją, samochodami i statkiem. 

pilotażowy pociąg

INSTC to wspólna inicjatywa operatorów logistycznych i przewoźników kolejowych z Rosji, Azerbejdżanu, Iranu i Indii, które od kilku lat planowały uruchomienie połączeń intermodalnych przez irański port Bandar Abbas. Technicznie możliwość uruchamiania takich przewozów istnieje od 2018 r. kiedy oddano do użytku linię kolejową łączącą Iran i Azerbejdżan. Dotychczas jednak nie było firm zainteresowanych przewozem na tej trasie.

Czytaj także: Transkontynentalne połączenia przez Iran z opóźnieniami

Sytuacja zmieniła się na 3 czerwca kiedy podczas Międzynarodowego Forum Ekonomicznego w St. Petersburgu fiński operator intermodalny Nurminen Logistics podpisał memorandum z Kolejami Rosyjskimi ws. uruchomienia pilotażowego pociągu z ładunkami do Indii. Projekt wsparło fińskie Ministerstwo Rozwoju Współpracy i Handlu Zagranicznego. Pociąg uruchomiono dzięki współpracy fińskiej spółki z RZD Logistics, ADY Container i Tarkib Trans. Celem tej inicjatywy jest zbadanie warunków technicznych i ekonomicznych tej trasy przed ewentualnym uruchomieniem stałego połączenia intermodalnego.

Pilotażowy pociąg

Pierwszy skład przewożący 32 kontenery 40-stopowe dotarł 27 czerwca do Azerbejdżanu. Docelowym portem jest terminal kontenerowy w Nava Sheva w Indiach. Koleje Rosyjskie zapowiadają, że transport z Helsinek do Indii ma trwać nie dłużej niż 22 dni. Kontenery przewożone są na wagonach platformach należących do ADY Container, które zostały w tym celu wcześniej przetransportowane do Helsinek. 

Przewóz ładunków korytarzem INSTC jest przedsięwzięciem dość skomplikowanym, gdyż wymaga obecnie korzystania z trzech rodzajów transportu: kolejowego, drogowego i morskiego między Iranem a Indiami. Głównym problemem na tym korytarzu w tej chwili jest brak linii kolejowej, która łączyłaby miasto Astara na granicy irańsko — azerskiej z resztą sieci kolejowej Iranu. Na odcinku Astara — Raszt kontenery muszą być transportowane samochodami. Budowa linii kolejowej łączącej te miasta ma się zakończyć w 2023 roku.  Po jej uruchomieniu zainteresowanie operatorów intermodalnych uruchamianiem przewozów przez Iran zapewne wzrośnie. Koleje Irańskie szacują że na linii Astara — Raszt — Qazvin będzie można przewozić nawet 15 mln ton ładunków na szlakach łączących różne kraje południowej Azji i Europy przez Rosję.

Pilotażowy transport do Indii ma duże znaczenie dla Nurminen Logistics, które dzięki współpracy z Kolejami Rosyjskimi planuje uruchomić szereg usług intermodalnych między krajami Europy północnej a różnymi destynacjami w Azji. W czerwcu operator uruchomił stałe połączenie na Kolei Transsyberyjskiej miedzy Helsinkami a Władywostokiem skąd kontenery są transportowane statkami z i do portów w Chinach, Japonii i Korei Płd. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close