DB Cargo testuje operacje logistyczne na pierwszym cyfrowym dworcu towarowym
Po latach prac badawczych cyfryzacja kolejowego transportu towarowego wchodzi obecnie w etap wdrażania do pracy na torach. DB Cargo testuje różne innowacyjne technologie na pierwszym cyfrowym dworcu towarowym. Automatyzacja i cyfryzacja przyspieszą przeniesienie ładunków z dróg na kolej.

Nowoczesne technologie takie jak cyfrowy sprzed automatyczny (DAC), czy autonomiczne lokomotywy manewrowe przyspieszają takie czaso- i pracochłonne czynności jak formowanie składów czy manewry na stacjach. Skrócenie czasu tych operacji pozwoli zwiększyć liczbę pociągów towarowych kursujących na sieci kolejowych bez konieczności poniesienia gigantycznych wydatków na rozbudowę infrastruktury. Jest to też odpowiedź na problemy rynku pracy, na którym coraz trudniej znaleźć pracowników z kwalifikacjami do wykonywania zawodów takich jak ustawiacz manewrowy. Ponadto cyfrowy sprzęg umożliwi wdrożenie technologii Internetu Rzeczy na kolei, co jest coraz części stosowane w transporcie intermodalnym, gdyż pozwala na śledzenie lokalizacji i stanu ładunku w czasie rzeczywistym.
Nowy standard
W ubiegłym roku po kilku latach testów wybrano europejski standard cyfrowego sprzęgu automatycznego. Obecnie przewoźnicy sprawdzają jak nowe technologie sprawują się w czasie zwykłej pracy na torach. DB Cargo testuje funkcjonowanie pierwszego cyfrowego dworca towarowego München Nord. Po kilku miesiącach wyniki są obiecujące. Obecnie na stacji tej dokonuje się sprzęgania i rozprzęgania 60 pociągów w ciągu doby. Testowane są tam technologie DAC, automatyczne lokomotywy manewrowe, automatyczne testowanie hamulców i zaawansowane technologicznie kamery, które automatyzują i upraszczają część procesu formowania pociągu. W ubiegłym tygodniu na cyfrowym dworcu testowym gościła delegacja Komisji Transportu Parlamentu Europejskiego i Bawarskiego Ministra Transportu, aby na własne oczy zobaczyć przyszłość kolejowego transportu towarowego.
— Cyfryzacja kolejowego transportu towarowego robi duże postępy. Ważne innowacje, takie jak cyfrowe automatyczne sprzęganie, sprawią, że kolejowy transport towarowy będzie jeszcze bardziej atrakcyjny. Te innowacje mają za sobą kilka lat rozwoju i testów, zanim zostaną zastosowane w codziennych operacjach — komentuje DB Cargo.
Czytaj też: W Austrii testowano pociąg z cyfrowym sprzęgiem automatycznym