Partnerzy portalu

Wybrano standard europejskiego automatycznego sprzęgu cyfrowego

Rada Nadzorcza Europejskiego Programu Automatycznego Sprzęgania Cyfrowego (EDDP) podjęła decyzję o wyborze przyszłego jednolitego standardu dla kolei towarowej w Europie.

DAC
fot. UIC

Automatyczny sprzęg cyfrowy (DAC) pozwala na połączenie wagonów wraz z ich instalacjami elektrycznymi, siecią przesyłu danych oraz systemami pneumatycznymi bez potrzeby zatrudniania do tego celu wykwalifikowanych ustawiaczy. Rozwiązanie przyspiesza proces formowania pociągów, co zwiększa przepustowość sieci kolejowej, zmniejsza koszty transportu i poprawia konkurencyjność kolei towarowej. Wdrożenie w całej Europie jednolitego standardu DAC zostało uznane za jeden z warunków kluczowych dla zwiększenia udziału kolei w przewozach towarowych.

Stary Kontynent pozostaje w tyle za innymi regionami jeśli chodzi o wdrażanie sprzęgu automatycznego. W Europie łączenie wagonów towarowych wykonywane jest ręcznie, podczas gdy w Ameryce Północnej, czy Azji już są stosowane systemy automatyczne. Europejskie koleje chcą jednak wprowadzić system cyfrowy, który pozwoli na stosowanie w transporcie takich rozwiązań jak kontrola ładunków czy stanu taboru w czasie rzeczywistym, co zmniejszy liczbę awarii i utrudnień w ruchu kolejowym. 

Kluczowa decyzja

Decyzja o wyborze standardu jest krokiem milowym w rozwoju programu DAC. Standard został wybrany po przeprowadzeniu wielu testów, które w ostatnich miesiącach odbywały się w kilku krajach. — Decyzja ta jest wynikiem przejrzystego procesu rozpoczętego na początku tego roku wraz z określeniem kryteriów procesu selekcji i serii kampanii testowych przeprowadzonych na serii głowic sprzęgów, a także zostanie uwzględniona w propozycjach rewizji technicznych specyfikacji interoperacyjności w 2022 roku — napisano w komunikacie EDDP.

Czytaj też: Niemcy testują automatyczne sprzęganie pociągów

Wyniki testów były analizowane przez ekspertów pracujących w różnych grupach roboczych. Konsensus ws. wyboru standardu został ustalony podczas zebrania Rady Programu 14 września. Europejski standard DAC będzie oparty na sprzęgu Scharfenberga. 

W trakcie testów sprawdzano dwa prototypy sprzęgu Scharfenberga i jeden typu Schwab opracowane przez firmy Dellner Couplers AB, J.M. Voith SE & Co. KG and Wabtec Corporation. Projekt firmy SA 3 odrzucono na wcześniejszym etapie analizy. W testach brało udział ponad 100 ekspertów z 36 firm kolejowych. 

W następnych etapach producenci przedstawią specyfikację techniczną dla pozostały wymagań DAC oraz określone zostaną koszty produkcji i eksploatacji tych urządzeń. Efektem projektu będzie określenie specyfikacji TSI dla europejskiego sprzęgu automatycznego, które będą podstawą dla produkcji seryjnej urządzeń dla taboru kolejowego. W kolejnych etapach prac nad DAP będą mogli brać udział przedstawiciele innych firm z branży kolejowej.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close