Wybrano standard europejskiego automatycznego sprzęgu cyfrowego
Rada Nadzorcza Europejskiego Programu Automatycznego Sprzęgania Cyfrowego (EDDP) podjęła decyzję o wyborze przyszłego jednolitego standardu dla kolei towarowej w Europie.

Automatyczny sprzęg cyfrowy (DAC) pozwala na połączenie wagonów wraz z ich instalacjami elektrycznymi, siecią przesyłu danych oraz systemami pneumatycznymi bez potrzeby zatrudniania do tego celu wykwalifikowanych ustawiaczy. Rozwiązanie przyspiesza proces formowania pociągów, co zwiększa przepustowość sieci kolejowej, zmniejsza koszty transportu i poprawia konkurencyjność kolei towarowej. Wdrożenie w całej Europie jednolitego standardu DAC zostało uznane za jeden z warunków kluczowych dla zwiększenia udziału kolei w przewozach towarowych.
Stary Kontynent pozostaje w tyle za innymi regionami jeśli chodzi o wdrażanie sprzęgu automatycznego. W Europie łączenie wagonów towarowych wykonywane jest ręcznie, podczas gdy w Ameryce Północnej, czy Azji już są stosowane systemy automatyczne. Europejskie koleje chcą jednak wprowadzić system cyfrowy, który pozwoli na stosowanie w transporcie takich rozwiązań jak kontrola ładunków czy stanu taboru w czasie rzeczywistym, co zmniejszy liczbę awarii i utrudnień w ruchu kolejowym.
Kluczowa decyzja
Decyzja o wyborze standardu jest krokiem milowym w rozwoju programu DAC. Standard został wybrany po przeprowadzeniu wielu testów, które w ostatnich miesiącach odbywały się w kilku krajach. — Decyzja ta jest wynikiem przejrzystego procesu rozpoczętego na początku tego roku wraz z określeniem kryteriów procesu selekcji i serii kampanii testowych przeprowadzonych na serii głowic sprzęgów, a także zostanie uwzględniona w propozycjach rewizji technicznych specyfikacji interoperacyjności w 2022 roku — napisano w komunikacie EDDP.
Czytaj też: Niemcy testują automatyczne sprzęganie pociągów
Wyniki testów były analizowane przez ekspertów pracujących w różnych grupach roboczych. Konsensus ws. wyboru standardu został ustalony podczas zebrania Rady Programu 14 września. Europejski standard DAC będzie oparty na sprzęgu Scharfenberga.
W trakcie testów sprawdzano dwa prototypy sprzęgu Scharfenberga i jeden typu Schwab opracowane przez firmy Dellner Couplers AB, J.M. Voith SE & Co. KG and Wabtec Corporation. Projekt firmy SA 3 odrzucono na wcześniejszym etapie analizy. W testach brało udział ponad 100 ekspertów z 36 firm kolejowych.
W następnych etapach producenci przedstawią specyfikację techniczną dla pozostały wymagań DAC oraz określone zostaną koszty produkcji i eksploatacji tych urządzeń. Efektem projektu będzie określenie specyfikacji TSI dla europejskiego sprzęgu automatycznego, które będą podstawą dla produkcji seryjnej urządzeń dla taboru kolejowego. W kolejnych etapach prac nad DAP będą mogli brać udział przedstawiciele innych firm z branży kolejowej.