Partnerzy portalu

W Austrii testowano pociąg z cyfrowym sprzęgiem automatycznym

W lutym i na początku marca odbyły się w Austrii pierwsze jazdy testowe pociągu wyposażonego w prototypowy system cyfrowego sprzęgu automatycznego (DAC). Do 2030 r. technologia ta ma być wdrożona w całej Europie.

fot. ÖBB/Marek Knopp

Wprowadzenie DAC ma zrewolucjonizować koleje towarowe na Starym Kontynencie, który jest jednym z ostatnich regionów, gdzie formowanie składów towarowych odbywa się ręcznie, co jest praco- i czasochłonne. W obu Amerykach, a także większości państw azjatyckich i części afrykańskich stosuje się systemy automatycznego sprzęgania. Realizowany w Europie projekt DAC4EU dotyczy jednak nie tylko automatyzacji tej czynności, ale także wyposażenia taboru towarowego w systemy do cyfrowej wymiany informacji. Dzięki wdrożeniu tej technologii możliwe będzie nie tylko przyspieszenie procedur formowania składów, co zwiększy przepustowość stacji kolejowych, gdyż pociągi krócej będą zajmowały tory, ale też zaoferowanie przewoźnikom i operatorom logistycznym dodatkowych cyfrowych usług. 

System sprzęgu cyfrowego umożliwi automatyczną rejestrację wagonów, automatyczną rewizję techniczną taboru, dostosowanie pociągów do systemu ETCS poziomu 3, wprowadzenie hamulców elektropneumatycznych, wydłużenie składów i wprowadzenie systemów telematycznych, z których będą mogli korzystać klienci. Wszystko to przyczyni się do poprawy niezawodności usług, zwiększy przepustowość sieci i pozwoli na wprowadzenie większej ilości ładunków na kolej bez konieczności wielomiliardowych inwestycji w infrastrukturę. DAC powiązany z zasilaniem elektrycznym wagonów i systemem wymiany informacji obejmujących całe pociągi to krok, ku cyfryzacji transportu towarowego. 

Ruszyły testy

W ubiegłym roku Rada Nadzorcza Europejskiego Programu Automatycznego Sprzęgania Cyfrowego wybrała europejski standard dla sprzęgu automatycznego. Obecnie realizowane są testy systemu w warunkach rzeczywistych. Po przejazdach pociągu testowego w Austrii jak i kolejnych testach zbierane będą informacje, które posłużą do opracowania odpowiedniej normy TSI. W skład konsorcjum opracowującego europejski system cyfrowego sprzęgu automatycznego wchodzą przewoźnicy: DB, DB Cargo, ÖBB Rail Cargo Group i SBB Cargo, a także firmy zajmujące się utrzymaniem i dzierżawa wagonów: Ermewa, GATX Rail Europe i VRG. 

Czytaj też: Wybrano standard europejskiego automatycznego sprzęgu cyfrowego

— W przypadku europejskiego transportu kolejowego istotne jest, aby technologia funkcjonowała w jednolitym, zintegrowanym, interoperacyjnym, dobrze przetestowany, i zatwierdzonym w całej UE systemie szkieletowym DAC we wszystkich pociągach towarowych. W związku z tym konieczne są dalsze prace nad nowymi funkcjonalnościami „gotowymi do użycia”, aby osiągnąć jednolite europejskie ramy technologiczne dla w pełni cyfrowych operacji towarowych, z dobrze zarządzanym interfejsem i integracją systemu z DAC, aby można je było wdrożyć od 2026 r. — napisano w komunikacie po przeprowadzonych przejazdach pociągu testowego. 

DAC był sztandarowym projektem realizowanym dotychczas przez jednostkę Unii Europejskiej Shift2Rail obecnie przemianowaną na Europe’s Rail. Obecnie ciało to przygotowuje się do realizacji kolejnych projektów wsparcia innowacji w sektorze kolejowym. 10 mara ogłoszono pierwszy nabór propozycji do programu wsparcia projektów badawczych w ramach którego na wsparcie dla firm i instytucji przeznaczono 390 mln euro. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close