Serbia otrzyma pożyczkę na modernizację linii Belgrad – Niš
Serbia otrzyma 500 mln euro pożyczki z Europejskiego Banku Odbudowy i rozwoju na budowę odcina kolei dużych prędkości Belgrad — Niš, który jest częścią międzynarodowego Korytarza X łączącego greckie porty z środkową Europą.
Serbia otrzyma dofinansowanie z Funduszy Unijnych w ramach Instrumentu Finansowego Zachodnich Bałkanów a także pożyczki z EBOIR i Europejskiego Banku Inwestycyjnego na modernizację magistrali łączącej Belgrad z granicą Północnej Macedonii. Linia ta ma 350 km długości, z czego odcinek Belgrad — Niš liczy 288 km. Po modernizacji maksymalna prędkość pociągów na tym szlaku wzrośnie do 200 km/h. Dzięki temu czas przejazdu z Belgradu do Niš skróci się z 5 godzin 30 minut do 1 godziny 15 minut. Magistrala ta jest ważnym odcinkiem intermodalnego Korytarza X sieci TEN-T łączącego porty w Salonikach i Igoumenitsa w Grecji z hubami logistycznymi w Budapeszcie i Zagrzebiu. Jedna z odnóg tego korytarza prowadzi z Niš do Sofii i jest częścią magistrali Turcja – UE. Łączny kosztu modernizacji całej linii od granicy serbsko-macedońskiej do Belgradu wynieść ma 2,5 mld euro.
— Projekt będzie wspierał rozwój infrastruktury kolejowej, poprawi się bezpieczeństwo, przepustowość i komfort obsługi pasażerskiej i towarowej. To z kolei wesprze rozwój gospodarczy Serbii, przyczyni się do jej lokalnych i regionalnych połączeń oraz zwiększy konkurencyjność transportu kolejowego, zwłaszcza w przypadku międzynarodowego i tranzytowego ruchu towarowego, umożliwiając znaczące przesunięcie modalne na kolej jako sektora o niskiej intensywności emisji dwutlenku węgla — napisano w komunikacie EBOIR.
Zaangażowanie UE
Unia Europejska nie jest jedyną stroną, która wspiera Serbię w modernizacji tej magistrali kolejowej. Północny odcinek łączący Belgrad z Nowym Sadem i Budapesztem modernizują chińskie firmy za pożyczki udzielone Węgrom i Serbii przez chińskie banki w ramach programu Jeden Pas Jedna Droga (BRI). Do niedawna w projekt ten też angażowała się Rosja. W marcu oddano pierwszy zmodernizowany odcinek Belgrad — Nowy Sad.
Czytaj też: W Serbii oddano do użytku pierwszy odcinek szybkiej kolei Belgrad – Budapeszt
Serbia i Węgry utrzymują bliskie relacje polityczne i gospodarcze z Moskwą i Pekinem. Chiny zaangażowały się w ten projekt po tym jak COSCO nabyło w 2018 r. udziały w porcie w Pireusie, dla którego Korytarz X ma kluczowe znaczenie w dostępie kolejowym do rynków europejskich. Inicjatywa BRI w ostatnich miesiącach budzi kontrowersje gdy Chiny dzięki niej przejmują kontrolę nad surowcami i kluczową infrastruktura w wielu krajach rozwijających się. Stąd m.in. zaangażowanie finansowe Unii Europejskiej w modernizację serbskiej magistrali ma zapobiec uzależnieniu gospodarczemu Serbii od Chin.
Czytaj też: Drugie oblicze inicjatywy BRI – droższe pożyczki, zaniżanie zobowiązań