Partnerzy portalu

W Serbii oddano do użytku pierwszy odcinek szybkiej kolei Belgrad – Budapeszt

19 marca oddano do użytku po modernizacji linię Nowy Sad — Belgrad która jest częścią magistrali Belgrad — Budapszet, a która docelowo połączyć ma Port Pireus z Europą Środkową. Inwestycję tę sfinansowano z kredytów udzielonych przez Rosję i chińskie instytucje finansowe.

fot. RZD International

Zmodernizowany odcinek ma długość 80 km i jest kluczowy dla transportu ładunków między Serbią a Węgrami. Inwestycja ta ma duże znaczenie polityczne, dlatego na otwarciu linii w Nowym Sadzie byli obecni premier Węgier Wiktor Orban i prezydent Serbii Aleksandar Vučić, a także przedstawiciele Chin i Rosji. Inwestycja ta jest bowiem elementem szerszej współpracy politycznej Węgier i Serbii z tymi mocarstwami i jest w pewnym sensie konkurencyjnym projektem dla projektów finansowanych z funduszy unijnych w ramach sieci TEN-T w tym regionie. 

Linia Belgrad — Budapeszt liczy 350 km a po modernizacji maksymalna prędkość dla pociągów pasażerskich wyniesie 200 km/h. Obecnie pociągi jeżdżą tam z prędkościami 40 — 50 km/h. Prezydent Serbii podczas uroczystości otwarcia przekonywał, że koleje dużych prędkości stanowią istotny czynnik dla rozwoju gospodarczego tego kraju. Magistrala kolejowa Pireus — Budapeszt jest częścią chińskiej inicjatywy Pasa i Drogi, w ramach której Export-Import Bank of Chin udziela pożyczek na różne inwestycje infrastrukturalne. Inwestycja ta ma duże znaczenie dla Portu Pireus, przejętego w 2021 r. przez chiński koncern COSCO. 

Pas i Droga

W ramach inicjatywy BRI chińskie firmy zazwyczaj są wykonawcami inwestycji, czasem w ramach konsorcjum z lokalnymi przedsiębiorstwami. W przypadku zakończonej kilka dni temu inwestycji odcinek Belgrad-Stara Pazova był modernizowany przez spółkę China Communications Construction Company i China Railway International Group natomiast fragment z Starej Pazovej do Nowego Sadu sfinansowano z kredytu udzielonego przez rząd Rosji i Exim Bank, a wykonawcą była spółka Kolei Rosyjskich RŻD International. Węgierską część tej magistrali z kolei modernizuje konsorcjum Kolei Węgierskich MAV, China Railway International Corporation i China Railway International Group. 

Pojawiają się jednak wątpliwości co do ekonomicznej opłacalności tego projektu. Węgierski rząd prognozował w 2017 r. że inwestycja ta przy prognozowanym wzroście ruchu kontenerowego z Chin przez port Pireus zwróci się w 10 lat, ale niezależni eksperci szacują, że okres ten wyniesie ponad 130 lat. Warunki na jakich udzielone zostały chińskie kredyty nie zostały ujawnione opinii publicznej. 

Czytaj też: Nowy etap inwestycji związanych z inicjatywą BRI

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close