Niemcy wprowadzają priorytet dla przewozu surowców energetycznych na kolei
W związku z kryzysem energetycznym spowodowanym odcięciem dostaw gazu z Rosji, a także problemami z żeglugą na Renie rząd Niemiec wprowadził priorytet dla przewozu surowców energetycznych na kolei. Może to pogłębić problemy przewoźników intermodalnych w tym kraju.
Do utrudnień w organizacji przewozów spowodowanych przez kongestię w portach, kumulację remontów infrastruktury kolejowej, opóźnienia w dostawach towarów z Chin, strajki w portach, zbyt małą liczbę kierowców ciężarówek, czy zniszczenia infrastruktury przez przez powodzie, dochodzą kolejne problemy, którym musi stawić czoła branża logistyczna w Niemczech.
Z powodu suszy stan wody w rzece Ren, która skupia 84% pracy przewozowej transportu wodnego śródlądowego w Europie osiągnął w poniedziałek 15 sierpnia poziom 32 cm (poziom wody nie wskazuje dosłownej głębokości, ale jak daleko powyżej wyjątkowo płytkiego punktu odniesienia znajduje się w danym momencie). Z tego powodu trzeba było wprowadzić duże ograniczenie w ruchu barek na tej rzece. Obecnie kursuje na niej mniej barek i zabierają one mniej ładunków niż zwykle. Co prawda nie doszło jeszcze do całkowitego zablokowania żeglugi na Renie, to jednak duża cześć towarów przewożonych tą drogą musi być przeniesiona, na przeciążone od wielu miesięcy szlaki kolejowe.
Tymczasem największa gospodarka Niemiec stanęła wobec kolejnego kryzysu. Po rozpoczęciu inwazji na Ukrainę przez Rosję i nałożeniu na ten kraj sankcji przez Unię Europejską Gazprom ograniczył przesył gazu do Niemiec. Z tego powodu nasi zachodni sąsiedzi zmuszeni byli ponownie uruchomić przestarzałe elektrownie na węgiel kamienny. Jednak ponieważ w kraju od 2018 r. nie wydobywa się węgla kamiennego, surowiec musi być importowany. Do jego transportu, podobnie jak do przewozu produktów naftowych wykorzystywano Ren. Ta droga wodna nie może obecnie przyjąć dodatkowych transportów surowców energetycznych.
Priorytet dla energetyki
W związku z trudną sytuacją w sektorze logistycznym i energetycznym rząd Niemiec wprowadził priorytet dla przewozu surowców energetycznych i produktów spożywczych na sieci kolejowej. — Sytuacja na Renie utrudnia niezbędne uzupełnianie węgla energetycznego i oleju mineralnego. Aby zapewnić bezpieczeństwo dostaw, musimy zatem podejmować nietypowe środki. Ustanowienie priorytetu jest konieczne tej jesieni i zimy. Jednocześnie będziemy nadal robić wszystko, co w naszej mocy, aby szybko i kompleksowo rozwijać energię odnawialną oraz przezwyciężyć naszą zależność od surowców kopalnych — skomentował Robert Habeck, federalny minister gospodarki Niemiec.
Priorytet dla przewozu surowców oznacza, że inne pociągi w tym intermodalne będą musiały na wąskich gardłach przepuszczać składy transportujące węgiel i produkty naftowe. Tymczasem w ciągu ostatnich miesięcy bardzo pogorszyła się punktualność niemieckiej kolei. O ile w styczniu opóźnionych było 19,1% pociągów dalekobieżnych to w czerwcu i lipcu już ponad 40%. Problemy z przepustowością niemieckiej sieci kolejowej i susza już spowodowały wzrost stawek przewozu kontenerów wewnątrz tego kraju.
Czytaj też: W Niemczech droższy transport kontenerów rzekami z powodu suszy
O wyzwaniach dla branży logistycznej jakie przyniosła wojna w Ukrainie i kryzys energetyczny, będą debatować uczestnicy konferencji „INTERMODAL IN POLAND 2022”. Agenda wydarzenia, informacje organizacyjne i rejestracja uczestnictwa dostępne są na stronie: https://intermodalinpoland.eu/janow-podlaski-malaszewicze-2022/