Partnerzy portalu

KE chce uprościć wsparcie dla kolei i intermodalu. Przewoźnicy drogowi obawiają się zakłóceń konkurencji

Komisja Europejska chce uprościć procedury przyznawania pomocy publicznej dla transportu intermodalnego, kolejowego oraz wodnego śródlądowego. Zgodnie z nową propozycją regulacyjną inwestycje państw członkowskich w tych gałęziach transportu nie będą musiały być wcześniej zatwierdzane przez KE. Pomysł ten krytykuje jednak organizacja zrzeszająca przewoźników drogowych.

KE chce zwiększyć udział zrównoważonych form transportu pasażerskiego i towarowego. Jednak przeniesienie większej liczby ładunków z dróg na koleje i transport śródlądowy nie będzie możliwy bez znaczących inwestycji państw członkowskich. Z tego powodu Komisja postanowiła uprościć zasady przyznawania pomocy publicznej dla zerozemisyjnych gałęzi transportu. W tym celu zaproponowano tzw. „wyłączenia grupowe” zgodnie z art. 93 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFEU). Inwestycje w transport intermodalny, kolejowy i śródlądowy nie będą musiały przechodzić procedury notyfikacji zgodności z zasadami pomocy publicznej. W ten sposób KE chce skrócić i uprościć procedury związane z przygotowaniem inwestycji. 

— Komisja dąży do zwiększenia pewności prawa i zmniejszenia obciążeń administracyjnych w odniesieniu do niektórych krajowych środków pomocy wspierających przenoszenie towarów i pasażerów z transportu drogowego na mniej zanieczyszczające rodzaje transportu i rozwiązania, które zostały opracowane przez Komisję w oparciu o szeroką praktykę decyzyjną w sposób zapewniający ograniczenie zakłóceń konkurencji. Rozporządzenia o wyłączeniach grupowych zwiększają pewność prawa dla państw członkowskich i beneficjentów pomocy pod względem sposobu projektowania środków. Jednocześnie upraszczają procedury (…) — napisano w uzasadnieniu propozycji legislacyjnej KE.

Obawy przewoźników

Propozycję KE skrytykowała światowa organizacja transportu drogowego IRU, która uważa że uproszczone procedury pomocy publicznej powinny dotyczyć również inwestycji w zeroemisyjne przewozy samochodowe. Zdaniem organizacji, wszystkie gałęzie transportu powinny korzystać ze wsparcia publicznego dla inwestycji w dekarbonizację. Co więcej, wg IRU wyłączenie transportu samochodowego z nowej propozycji sprawi, że niektórzy przewoźnicy będą mieli przewagę konkurencyjną. 

— Komisja twierdzi, że takie ułatwienie pomocy państwa nie spowoduje zakłóceń konkurencji. Ale jest odwrotnie. Wyłączenie transportu drogowego jedynie stworzy niekorzystne warunki konkurencji wśród operatorów, ponieważ niektórzy mogą być zaangażowani w operacje multimodalne, podczas gdy inni nie. Nie jest również jasne, w jaki sposób będzie oceniany udział w transporcie multimodalnym i jak będzie egzekwowane prawodawstwo — napisano w stanowisku IRU.

Kto jest dyskryminowany?

Stanowisko to opublikowane 8 lipca jest rzadkim przykładem, gdy organizacja przewoźników samochodowych zwraca uwagę na konkurencyjność międzygałęziową. Tymczasem obecnie w Unii Europejskiej, to transport drogowy korzysta z lepszych warunków konkurencji, gdyż przewoźnicy samochodowi nie muszą pokrywać 100% kosztów utrzymywania infrastruktury tak jak to czynią przedsiębiorstwa kolejowe. — Warto zaznaczyć, że transport drogowy obecnie pokrywa swoje koszty zewnętrzne tylko w 50% i brak jest właściwych programów zachęcających do korzystania z kolei — zauważył w rozmowie z IntermodalNews.pl Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

W Polsce opłaty za dostęp do infrastruktury obejmują 100% sieci kolejowej i mniej niż 1% dróg publicznych. Co więcej, procedowana obecnie Dyrektywa o Eurowiniecie zawiera propozycję aby zeroemisyjne samochody ciężarowe były zwolnione z opłat infrastrukturalnych. Takiego zwolnienia nie ma dla pociągów z napędem elektrycznym czy wodorowym. To z kolei oznacza, że przewozy samochodowe będą w dalszym ciągu uprzywilejowane pod tym względem w porównaniu z transportem kolejowym. 

Czytaj też: Przewoźnicy kolejowi sprzeciwiają się uprzywilejowaniu zeroemisyjnych ciężarówek w prawie UE

W świetle tych wszystkich uwarunkowań i propozycji legislacyjnych trudno zgodzić się z opinią IRU, że propozycja KE spowoduje zakłócenie konkurencyjności międzygałęziowej. Co więcej, jeśli państwa członkowskie będą chciały wspierać ekologiczne rozwiązania w transporcie drogowym, to wydaje się konieczne, by działania te były nadzorowane przez KE w zakresie zgodności z unijną polityką klimatyczną.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close