Partnerzy portalu

Przewoźnicy kolejowi sprzeciwiają się uprzywilejowaniu zeroemisyjnych ciężarówek w prawie UE

Tagi: CER, EFRA, Eurowinieta, UIRR,

Kolejowe organizacje branżowe zwróciły się do Komisji Europejskiej o zintensyfikowanie działań na rzecz wprowadzenia zasady „zanieczyszczający płaci” i „użytkownik płaci” we wszystkich rodzajach transportu towarów. Wątpliwości przedsiębiorców budzi propozycja obniżenia opłat dla użytkowników zeroemisyjnych ciężarówek w systemie Eurowiniety. 

zeroemisyjnych ciężarówek
fot. JoachimKohlerBremen Wikimedia Commons

Od ponad dwóch dekad w dyskusjach na temat europejskiej polityki transportowej poruszany jest problem kosztów zewnętrznych transportu drogowego. Chodzi głównie o utrzymanie infrastruktury i koszty związane z hałasem, emisjami spalin i innymi szkodami środowiskowymi, które przewoźnicy drogowi ponoszą w mniejszym stopniu niż koleje towarowe. W nowej strategii mobilności Unii Europejskiej wprowadzono zasadę „użytkownik płaci” i „zanieczyszczający płaci” dzięki której przewoźnicy drogowi będą musieli ponosić koszty utrzymania infrastruktury oraz opłaty za emisje gazów cieplarnianych. Dzięki temu zwiększyć ma się udział zrównoważonego transportu towarów w tym intermodalu w przewozach cargo. 

Podobne zasady mają być wkrótce wprowadzone w Dyrektywie o Eurowiniecie, która jest obecnie przedmiotem prac legislacyjnych na poziomie Unii Europejskiej. Jednym z proponowanych rozwiązań jest obniżenie opłat infrastrukturalnych dla samochodów zeroemisyjnych. Zdaniem organizacji branżowych taka regulacja spowoduje, że transport drogowy będzie mieć przewagę konkurencyjną względem kolei intermodalnej, która musi ponosić koszty dostępu do infrastruktury, mimo że w zdecydowanej większości korzysta z pojazdów elektrycznych.

— Obecna debata polityczna na temat znaczącej redukcji myta dla zeroemisyjnych ciężarówek w ramach Dyrektywy o Eurowiniecie stoi w sprzeczności z zasadą „użytkownik płaci”. Utrzymanie infrastruktury, hałas, wypadki i zanieczyszczenia to są koszty zewnętrzne obecne także w przewozach samochodami zeroemisyjnymi. Obniżki myta, które będą większe niż wynika to ze rekompensowania mniejszej emisji CO2 mogą w przyszłości obniżyć konkurencyjność kolei w stosunku do transportu drogowego i uniemożliwić osiągnięcie 50% wzrostu udziału kolei w przewozach towarowych w latach 2030 – 2050, co jest sprzeczne z założeniami Strategii Mobilności UE — napisano we wspólnym stanowisku EFRA, CER i UIRR. 

Równe traktowanie

Komisja Europejska zakłada, że flota samochodów ciężarowych ma być  w całości zeroemisyjna w 2050 r. Organizacje branżowe chcą by w Dyrektywie o Eurowiniecie obowiązywały zasady, wg których przewoźnicy samochodowi korzystający z ekologicznych ciężarówek ponosili koszty budowy i utrzymania dróg, tak jak robią to przewoźnicy kolejowi, którzy płacą opłaty za dostęp do infrastruktury. Ponadto użytkownicy zeroemisyjnych samochodów powinni ponosić też koszty tych szkód środowiskowych które wytwarzają poza zredukowaną emisja CO2, takich jak hałas, kongestia czy wypadki.

— Opłaty dla zero lub niskoemisyjnych ciężarówek powinny być co najmniej porównywalne do opłat dla pociągów elektrycznych. W systemie Eurowiniety powinno uwzględnić się budowę i utrzymanie infrastruktury a także zewnętrzne koszty jak hałas, korki, zanieczyszczenie powietrza i wypadki. Natomiast dopóki nie ma równych reguł na rynkach przewozów towarowych i pasażerskich kolej powinna otrzymywać rekompensaty takie jak redukcje podatków od energii lub środki dochodów z systemu ETS — napisano w stanowisku. 

Organizacje branżowe chcą opracowania wskaźników referencyjnych wpływu różnych rodzajów transportu na środowisko oraz osiąganych postępów w tej dziedzinie. Sprawozdawczość w zakresie opłat infrastrukturalnych powinna zostać poprawiona aby umożliwić porównanie obciążeń jakie ponoszą przewoźnicy drogowi i kolejowi.

Czytaj także: Transport drogowy czeka transformacja ekologiczna

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close