Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Litwa i UE negocjują zakaz tranzytu towarów do Obwodu Kaliningradzkiego

Litwa negocjuje z Unią Europejską szczegółowy plan wprowadzenia sankcji na transport niektórych towarów rosyjskich przez jej terytorium do Obwodu Kaliningradzkiego. Część krajów europejskich obawia się, że Unia Europejska może naciskać na rząd w Wilnie na rezygnację z niektórych sankcji. 

fot. UTLC Era

18 czerwca Litwa zapowiedziała, że zamierza wprowadzić zakaz tranzytu rosyjskich towarów do Obwodu Kaliningradzkiego przyjęty w szóstym pakiecie sankcji Unii Europejskiej wprowadzonym przeciw Rosji. W reakcji na tę wiadomość Kreml zapowiedział „ostrą reakcję”, gdyby Litwa chciała izolować Kaliningrad. Rosja grozi nawet inwazją militarną, co byłoby równoznaczne z wypowiedzeniem wojny NATO.

W ubiegłym tygodniu Litwa wprowadziła zakaz tranzytu rosyjskiej tali i nawozów. W niedzielę rząd tego kraju negocjował z Komisją Europejską szczegółowy plan wprowadzenia kolejnych sankcji. Natomiast w poniedziałek w tej sprawie dyskutowali przywódcy Litwy. W Wilnie pojawiają się obawy, że wprowadzenie pełnego pakietu sankcji zagrozi gospodarce i bezpieczeństwu tego kraju. — Rząd musi zadbać o to, by sankcje nie naruszały interesów Litwy ani umów międzynarodowych — skomentował Gitanas Nauseda, prezydent Republiki Litewskiej. 

Część krajów członkowskich UE nieoficjalnie nalega na KE i Litwę o złagodzenie sankcji w reakcji na groźby Rosji. Władze w Wilnie jednak odrzucają takie sugestie i porównują propozycję ustępstw wobec Rosji do polityki appeasementu prowadzonej przed II Wojną Światową przez Wielką Brytanię i Francję wobec hitlerowskich Niemiec. — Nasze stanowisko jest proste: należy wprowadzić sankcje. Żadne podejmowane decyzje nie powinny zagrażać samej Unii Europejskiej — skomentowała te doniesienia Ingrida Šimonytė, premier Litwy. 

Skutki gospodarcze

Litewska branża logistyczna już odczuwa negatywne skutki sankcji wprowadzonych w ubiegłym roku przez Unię Europejską na Białoruś i Rosję obejmujące m.in. zakaz tranzytu nawozów produkcji białoruskiej. Państwowy przewoźnik towarowy LTG Cargo zmuszony był do przeprowadzenia restrukturyzacji i poszukiwania nowych obszarów działalności takich jak np. uruchomienie regularnych usług intermodalnych miedzy Litwą a Polską i Niemcami wykorzystującymi linią Rail Baltica i terminal przeładunkowy w Kownie.

Czytaj też: Przewoźnicy z Litwy, Łotwy i Estonii chcą powrotu usługi Amber Train

Wprowadzenie kolejnych sankcji będzie mieć też katastrofalny wpływ na sytuację gospodarczą Obwodu Kaliningradzkiego, który już obecnie w związku z ograniczeniami w przekraczaniu granicy polskiej i litewskiej boryka się z problemami z zaopatrzeniem. Tymczasem jeszcze w ubiegłym roku Kaliningrad planował duże inwestycje intermodalne i przewidywano, że może stać się kolejnym obok Małaszewicz międzynarodowym hubem na Nowym Jedwabnym Szlaku, a ruch tranzytowy przez ten rosyjski port wzrósł 2,6 razy w porównaniu do 2020 r. W obecnej sytuacji geopolitycznej ta droga rozwoju dla Kaliningradu wydaje się zamknięta, a jego rolę przejmuje Korytarz Transkaspijski i rumuńska Konstanca. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close