Przewoźnicy z Litwy, Łotwy i Estonii chcą powrotu usługi Amber Train
Przewoźnicy towarowi z Litwy (LTG Cargo), Łotwy (LDZ Cargo) oraz Estonii (Operail) chcą przywrócenia usługi intermodalnej „Amber Train”, która łączyła kraje bałtyckie z Finlandią, Polską i Niemcami. W ubiegłym tygodniu w Rydze odbyło się spotkanie przedstawicieli łotewskich, estońskich i litewskich przedsiębiorstw kolejowych w celu rozwinięcia współpracy w zakresie transportu kontenerowego.
Amber Train to międzynarodowy pociąg intermodalny, kursujący na trasie Szostaków (przy polsko — litewskiej granicy) — Ryga — Tallin. Usługa ta uruchomiona została w 2018 i łączyła kraje bałtyckie, a dzięki możliwości przeładunków kontenerów między składami o rozstawie 1520 i 1435 mm w terminalach w Kownie oraz Szostakowie możliwy był transport ładunków między tymi krajami a Polską i Niemcami. Jednakże z czasem ze względu na malejące zainteresowanie operatorów logistycznych zawieszono kursowanie pociągów.
Po wprowadzaniu przez UE sankcji gospodarczych na Białoruś i wstrzymaniu wysyłki białoruskich towarów w tym nawozów przez Litwę i Łotwę do portów bałtyckich, państwowy litewski przewoźnik towarowy LTG Cargo a także Koleje Łotewskie stracili część zleceń, dlatego spółki te dywersyfikują działalność i szukają nowych rynków. Jednym z obiecujących kierunków są przewozy intermodalne. W ostatnim czasie zainteresowanie takimi usługami wzrosło z powodu wzrostu cen paliw i problemów z dostępnością kierowców ciężarówek. Zdaniem przedstawicieli przewoźników tworzących projekt Amber Train, od 2018 popularność transportu intermodalnego poprawiła się i obecnie taka usługa może przyciągnąć nowych klientów. Dodatkowym czynnikiem wspierającym przeniesienie ładunków na transport kombinowany jest polityka klimatyczna UE.
Międzynarodowy projekt
— Ten projekt współpracy w transporcie towarowym trzech państw ma ogromny potencjał zarówno na Łotwie, w krajach bałtyckich, jak i w szerszym regionie, a my mamy ogromne możliwości rozwoju tego potencjału. W tym celu konieczne jest uzgodnienie ważnych kwestii – zgodność ostatecznej ceny z wymaganiami rynku, regularność transportu kolejowego, a także wsparcie wszystkich trzech krajów bałtyckich dla tego projektu — skomentował Rinalds Pļavnieks, członek zarządu Kolei Łotewskich.
O powodzeniu projektu Amber Train zadecyduje przede wszystkim możliwość organizacji połączeń między Europą północną a środkową i południową. — Nie postrzegamy Amber Train tylko jako projektu bałtyckiego, lecz jako połączenie krajów bałtyckich i skandynawskich z centralną i południową Europą. To przede wszystkim połączenie z Finlandią, gdzie znajdują się bazy ładunkowe dla papieru, drewna, a także produktów z drewna, które mogłyby być nawet dostarczone do Włoch — powiedział Marko Paatsi, dyrektor ds. sprzedaży Operail.
Czytaj też: LTG Cargo uruchomi połączenie Kowno – Duisburg