Partnerzy portalu

Ruszyła budowa szybkiej koleji łączącej Stambuł z UE

W Turcji ruszyła budowa odcinka linii kolejowej szybkiej prędkości Halkali-Kapikule, która jest częścią kolejowej magistrali łączącej Stambuł z Bułgarią. Zgodnie z założeniami tureckich władz, docelowo linia ta obsługiwać będzie towarowy ruch tranzytowy między Unią Europejską a Chinami.

Stambuł
fot. Ministerstwo Transportu i Komunikacji Turcji

Budowa kolei dużych prędkości łącząca największe tureckie miasto z Bułgarią kosztować będzie 553 mld euro, z czego 275 mld euro pokryje dofinansowanie z Funduszy Przedakcesyjnego UE. Jest to największa jak dotąd inwestycja infrastrukturalna realizowana dzięki współpracy Turcji z Unią. Nowa linia będzie spełniać wymogi sieci TEN-T i będzie wyposażona w obiekty służące do obsługi zarówno pasażerskich pociągów dużych prędkości jak i międzynarodowych pociągów intermodalnych. Rząd w Ankarze zapowiada zwiększenie wydatków na inwestycje transportowe o 60% w 2023 r. Ponadto Turcja ogłosiła cel strategiczny zwiększenia udziału kolei w transporcie towarowym z 5% obecnie do 22% w 2053 r. 

W ostatnich latach rosła wymiana handlowa miedzy Turcją a krajami europejskimi, a rosnące przewozy towarowe wymagają dostosowania infrastruktury by umożliwić zrównoważony transport kolejowy. Jednak wymiana handlowa turecko — unijna to nie wszystko. W założeniu linia Stambuł — Bułgaria będzie częścią multimodalnego Korytarza Środkowego, łączącego Turcję z Gruzją, Azerbejdżanem, Kazachstanem, Turkmenistanem i Chinami. 

Międzynarodowy korytarz

— Turcja znajduje się na skrzyżowaniu, który łączy światowe zasoby surowcowe i ośrodki gospodarcze. Oznacza to, że transport tranzytowy między Azją a Europą odbywa się za pośrednictwem sieci transportowych naszego kraju o zrównoważonej, nieprzerwanej i rosnącej przepustowości — powiedział Adil Karaismailoglu, turecki minister transportu i komunikacji podczas uroczystego spawania pierwszego fragmentu nowej linii.

Korytarz środkowy dotychczas był wykorzystywany głównie dla transportu towarowego między Turcją a krajami Azji Środkowej. Znaczenie tej linii w ruchu tranzytowym między Chinami a UE wzrosło po rosyjskiej inwazji na Ukrainę. Część europejskich importerów i spedytorów zdecydowało się przenieść transport ładunków na szlaki omijające Rosję. W ostatnich tygodniach możliwość wysyłki ładunków tą trasą zaoferowały m.in. DB Cargo Eurasia, METRANS, czy Duisport Agency. Jednak większość z tych nowych usług omija Turcję i wykorzystuje połączenia feederowe między Rumunią a Gruzją.

Dotychczas przepustowość korytarza środkowego nie była duża. W ubiegłym roku przewieziono tym szlakiem 25 tys. TEU, a w br. ma to być 50 tys. TEU. To jednak może się zmienić. Linia kolejowa Halkali-Kapikule będzie mieć długość 229 km. W następnych latach Turcja planuje budowę łącznie 5147 km nowych linii kolejowych spełniających standardy szybkich, międzynarodowych magistral transportowych. Realizacja tych ambitnych planów może sprawić, że Turcja stanie się kolejnym krajem — hubem na euroazjatyckich szlakach transportowych. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close