Partnerzy portalu

KE chce uruchomienia „korytarzy solidarności” dla ukraińskiego eksportu

Przez infrastrukturę transportową Unii Europejskiej w ciągu trzech miesięcy trzeba będzie przewieźć 20 mln ton zboża z Ukrainy, aby utrzymać eksport tego kraju i nie dopuścić do klęski głodu na świecie. Komisja Europejska proponuje uruchomienie „korytarzy solidarności” i usprawnienie działania łańcuchów logistycznych aby sprostać temu zadaniu.

fot. Kryukiv Railway Car Building Works

Zablokowanie ukraińskich portów nad Morzem Czarnym przez Rosję okazało się poważnym utrudnieniem dla eksporterów. Szczególnie dużym wyzwaniem jest transport zbóż, których Ukraina jest jednym z największych producentów. Odpowiadają one za 20% przychodów eksportowych tego kraju, a przed wojną 95% ziaren wysyłanych z Ukrainy transportowanych było przez porty czarnomorskie. Tą samą drogą przewożone były także produkty stalowe, które również stanowią istotną część ukraińskiego eksportu. Problemem jest też import paliw, który przed wojną niemal w całości pochodził z Rosji. Obecnie ukraińska gospodarka musi pilnie przemodelować całą swoją logistykę.

Czytaj też: Ukraiński biznes pilnie potrzebuje nowych łańcuchów dostaw

Koleje Ukraińskie od początku rosyjskiej agresji działają w trybie wojennym i stosują niestandardowe rozwiązania aby zapewnić transport pomocy humanitarnej, ewakuację ludności, przewozić dostarczaną przez kraje zachodnie broń i amunicję na teren działań wojennych, a przy tym wszystkim jeszcze obsługiwać handel zagraniczny Ukrainy. Komisja Europejska uważa, że przedsiębiorstwa logistyczne i kolejowe z UE powinny umożliwić naszemu wschodniemu krajowy nowe kanały dla obsługi handlu zagranicznego.

— 20 mln ton zbóż musi być wyeksportowane z Ukrainy w niecałe trzy miesiące, korzystając z unijnej infrastruktury. To gigantyczne wyzwanie, dlatego niezbędna jest koordynacja i optymalizacja łańcuchów logistycznych, tworzenie nowych tras i unikanie, w miarę możliwości, wąskich gardeł. Nasz komunikat dotyczy rozwiązań awaryjnych, ale także środków średnio- i długoterminowych w celu lepszego połączenia i integracji infrastruktury Ukrainy z UE. W przypadku rozwiązań krótko- i długoterminowych będziemy współpracować z władzami ukraińskimi i w ścisłej współpracy, zwłaszcza z sąsiednimi państwami członkowskimi, które nie szczędziły wysiłków, aby pomóc w czasie kryzysu — skomentowała Adina Vălean, unijna komisarz ds. transportu.

Priorytet w transporcie

W celu uruchomienia korytarzy solidarności KE apeluje o udostępnienie dodatkowego taboru do obsługi ładunków oraz nadaniu towarom z Ukrainy priorytetu w przyznawaniu przepustowości sieci transportowej i terminali przeładunkowych. KE apeluje także o większą elastyczność działań służb skarbowych i sanitarnych dokonujących kontroli ładunków. KE będzie koordynowała zarządzanie pojemnością tymczasowego składowania ukraińskiego eksportu.

W perspektywie średnio- i długoterminowej KE będzie pracować nad zwiększeniem przepustowości istniejących i uruchomieniem nowych korytarzy transportowych w ramach sieci TEN-T, które łączą Ukrainę z krajami unijnymi. Jednym z nich jest polska magistrala E 30 łącząca Niemcy, południową Polskę z przejściem granicznym Medyka — Mostyska. Linia ta została w ubiegłym roku wpisana do sieci TEN-T a obecnie jej znaczenie wzrośnie. Oznacza to jednak, że konieczne będą nowe inwestycje w terminale intermodalne wzdłuż tego szlaku. W ostatnich latach sporo takich inwestycji zrealizowali Ukraińcy w rejonie Mostysk.

Czytaj też: Terminale intermodalne zapewniają ciągłość przewozu ładunków między Polską a Ukrainą

Ukraińscy eksporterzy będą także potrzebowali nowego „okna na świat” czyli dostępu do unijnych portów morskich. Ze względu na położenie jednymi z najlepiej predysponowanych do pełnienia takiej roli wydają się polskie porty bałtyckie. Możliwości wykorzystania polskich portów morskich, lotnisk i terminali intermodalnych w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku. 

Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/

więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close