Terminale intermodalne zapewniają ciągłość przewozu ładunków między Polską a Ukrainą
Transport kolejowy przez granicę polsko — ukraińską rozwija się od kilku lat, a po wybuchu wojny w Ukrainie ma kluczowe znacznie dla zapewnienia funkcjonania eksportu i importu tego kraju oraz organizacji pomocy humanitarnej. Możliwości organizacji przewozów zależą od funkcjonowania terminali przeładunkowych na styku linii o rozstawie 1435 i 1520 mm. Nowe „suche porty” stanowią alternatywę dla zablokowanych obecnie szlaków przez Morze Czarne.
Jednym z najważniejszych hubów logistycznych na granicy polsko — ukraińskiej jest przejście graniczne Mościska — Medyka. W ubiegłym w pobliżu stacji rozpoczął pracę Mostyska Container Terminal. Inwestycja ta jest odpowiedzią na rosnący ruch pociągów kontenerowych między Europą a Ukrainą, a także perspektywą uruchomienia połączeń Chiny – UE. Na terenie terminalu dostępne są dwa magazyny (5000 m2 i 2000 m2), 8 ramp do załadunku samochodów, depo kontenerowe (400 TEU). Terminal obsługuje przewozów samochodowych na ostatniej mili oraz przeładunki między składami o rozstawie europejskim i szerokotorowym.
Spółka Lemtrans nabyła 70% akcji Mostyska Dry Port, terminalu zlokalizowanego w dawnej bazie paliw. Inwestor planuje tu odnowić kilkanaście kilometrów zdemontowanych torów dojazdowych oraz wybudowanie nowego terminalu przeładunkowego, którego pojemność wyniesie początkowo 50 tys. TEU rocznie. Terminal zapewni możliwość obsługi kontenerów chłodniczych ładunków płynnych w tank-kontenerach a także usługi celno — magazynowe, konsolidację ładunków itp.
Kolejną ważną inwestycją w pobliżu przejścia graniczne Mościska —- Medyka jest projekt MOST Logistic Terminal powstający w pobliżu przystanku kolejowego Trzcieniec we wsi Wołycia. Terminal już obsługuje ładunki, głównie nawozy mineralne. W przyszłości przy terminalu powstanie elewator zbożowy oraz terminal kontenerowy.
Inwestycje PKP LHS
Duże znacznie odgrywają także przewozy linią PKP LHS. Pod koniec na szlak ten wróciły pociągi pasażerskie, które ewakuowały uchodźców z ogarniętej wojną Ukrainy. Linia ta wykorzystywana jest także do wysyłki pomocy humanitarnej oraz obsługi transportu towarowego. Kluczowe znaczenie mają terminale logistyczne Euroterminal Sławków oraz terminal Laude w Zamościu. Kolejny „suchy port” powstanie w Woli Baranowskiej na Podkarpaciu. We wrześniu ubiegłego roku półka PKP LHS podpisała umowę na projekt i realizację terminalu przeładunkowego zlokalizowanego pomiędzy miejscowościami Zawiejów i Knapy. Inwestycja obejmuje przebudowę układu torowego u powiększenie placu terminalowego.
Możliwości wykorzystania polskich portów morskich, lotnisk i terminali intermodalnych w obsłudze eksportu ukraińskich produktów będą jednym z zagadnień omawianych podczas „Spotkania Biznesowego Polska Ukraina”, które odbędzie się odbędzie się 26 — 27 maja w Gdańsku.
Informacje organizacyjne oraz rejestracja uczestnictwa dostępne są na tej stronie: https://intermodalinpoland.eu/gdansk-2022/
więcej informacji: biuro@intermodalinpoland.eu