Fiński Nurminen uruchomi regularne przewozy na Korytarzu Transkaspijskim
Fiński operator logistyczny Nurminen jest kolejną europejską firmą zainteresowaną korzystaniem z przewozów towarowych na intermodalnym Korytarzu Środkowym. Zainteresowanie tą odnogą Nowego Jedwabnego Szlaku wzrosło po inwazji Rosji na Ukrainę

Nurminen Logistics Services zawarł 16 marca umowę z Kazachskimi Kolejami Państwowymi ws. komercjalizacji Transkaspijskiej Międzynarodowej Drogi Transportowej. Szlak ten łączy Chiny z Europą przez Kazachstan, Morze Kaspijskie, Azerbejdżan i Turcję. Niedawno umowę ws. uruchomienia przewozów kontenerowych tą drogą intermodalną omijającą Rosję zawarły holenderski Nunner, chińska spółka Tiedada i niemiecki duisport. ADY Container od początku roku wprowadził dodatkowy statek do obsługi połączenia feederowego między portami Baku a Turkmenbaszy.
Czytaj też: Nowi operatorzy i dodatkowe statki: rozwija się intermodalny Korytarz Transkaspijski
Pierwszy testowy pociąg na zlecenie Nurminen Logistics wyruszyć ma w okresie kwiecień — czerwiec. Natomiast komercyjna usługa ma wystartować w między lipcem a wrześniem. Koleje Kazachskie zawarły już umowę o współpracę z przewoźnikami z Azerbejdżanu i Gruzji, co oznacza, że są gotowe na uruchomienie regularnego serwisu intermodalnego. Do przewozów wykorzystywany będzie tabor Kolei Kazachskich.
Korytarz Środkowy jednak nie może przejąć dużej części ruchu z głównej odnogi Nowego Jedwabnego Szlaku przechodzącej przez Polskę i Białoruś, gdyż problemem tej drogi jest długi czas tranzytu oraz mała przepustowość. Pomimo sankcji nałożonych przez UE na Koleje Rosyjskie połączenie intermodalne przez Małaszewicze i Siemianówkę funkcjonuje normalnie, choć część załadowców i operatorów zrezygnowała z tej opcji z powodów politycznych.