Polska branża kolejowa apeluje o zamknięcie granicy z Rosją i Białorusią dla transportu lądowego
Organizacje branżowe polskiej kolei zaapelowały o zamknięcie ruchu kolejowego i drogowego przez granice między Unią Europejską a Rosją i Białorusią. O taki ruch zaapelowały Koleje Ukraińskie.

Trwa 7 doba inwazji Rosji na Ukrainę. Jak dotąd reakcji na ten akt agresji Kraje Europejskie zamknęły swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich linii lotniczych. Spowodowało to poważne zakłócenia w ruchu lotniczym.
Czytaj też: Skutki napaści rosyjskiej na Ukrainę na europejski ruch lotniczy
Organizacje branżowe: Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Forum Kolejowe – Railway Business Forum, Fundacja Prokolej oraz Izba Gospodarcza Transportu Lądowego w odpowiedzi na apel Kolei Ukraińskich zwróciły się do polskiego rządu o podjęcie działań zmierzających do podjęcia przez Komisję Europejską natychmiastowej decyzji polegającej na pełnym zamknięciu kolejowej oraz drogowej granicy pomiędzy Unią Europejską a Rosją i Białorusią, na wzór rozwiązania zastosowanego w transporcie lotniczym.
— Jako przedstawiciele polskiej branży kolejowej, w pełni popieramy apel Kolei Ukraińskich w kierunku całościowej blokady ważnych elementów rosyjskiej i białoruskiej machiny wojennej – Kolei Rosyjskich oraz Kolei Białoruskich. Obydwa przedsiębiorstwa aktywnie uczestniczą w niesprawiedliwej, brutalnej wojnie, stanowiąc logistyczne wsparcie dla armii i służb rosyjskich i białoruskich. Tym samym każda złotówka lub każde euro zarobku dla Kolei Rosyjskich oraz Kolei Białoruskiej może być – i z dużym prawdopodobieństwem jest – wykorzystywana w celu realizacji zbrodniczych celów wojny, w tym również do przewozu broni służącej atakom na cele zarówno wojskowe, jak i cywilne — napisano w apelu.
Unia Europejska nałożyła w poniedziałek sankcje na Koleje Rosyjskie, które blokują im dostęp do instrumentów finansowych i ubezpieczeń, jednak nie blokują możliwości organizowania transgranicznych przewozów kolejowych. Mimo to część przewoźników wstrzymała ruch pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku, a niektóre firmy ubezpieczeniowe przestały ubezpieczać tych usług transportowych w obawie o bezpieczeństwo.
Czytaj też: Sankcje na Koleje Rosyjskie nie wstrzymały ruchu pociągów na NJS, choć część firm rezygnuje
Jednak zdaniem polskich organizacji kolejowych to za mało. Sankcje na Koleje Rosyjskie i Koleje Białoruskie powinny być bardziej dotkliwe. — Równocześnie apelujemy o nałożenie pełnych sankcji na Koleje Rosyjskie oraz Koleje Białoruskie w ten sposób, aby transport towarów do Unii Europejskiej z wykorzystaniem na jakimkolwiek odcinku łańcucha logistycznego w/w podmiotów został w pełni zakazany. Zwracamy się również z apelem do wszystkich podmiotów z branży logistycznej o zaprzestanie jakichkolwiek kontaktów handlowych z przedstawicielami Kolei Rosyjskich i Białoruskich oraz z przewoźnikami drogowymi z tych krajów. Apelujemy również do wszystkich organizacji międzynarodowych, których członkiem pozostają w/w podmioty, o natychmiastowe wykluczenie ze swoich struktur w/w przedsiębiorstw — napisano w apelu.