Węgry inwestują w linie kolejowe na Nowym Jedwabnym Szlaku
Rząd Węgier planuje wydać 35 mln euro na inwestycje w graniczącym z Ukrainą regionie Záhony, gdzie wkrótce rozpocznie pracę nowy terminal intermodalny umożliwiający przeładunki między pociągami o rozstawie europejskim i rosyjskim. Węgrzy planują też budowę kolejowej obwodnicy Budapesztu.

31 stycznia Rosja ogłosiła, że wspomoże finansowo Węgry w budowie linii V0 czyli kolejowej obwodnicy Budapesztu przeznaczonej głównie dla ruchu pociągów towarowych. Linia ta połączy Cegléd w środkowych Węgrzech z Győr przy granicy z Austrią i będzie miała duże znaczenie dla tej odnogi Nowego Jedwabnego Szlaku, jak również pozwoli odciążyć bardzo zatłoczony budapeszteński węzeł kolejowy. Budowę nowej magistrali towarowej zrealizuje konsorcjum powołane przez Koleje Rosyjskie, spółkę CER Cargo Holding z Węgier oraz austriacka Rail Cargo Group. Decyzja środowiskowa dla tego projektu ma być uzyskana wiosną 2023 r.
Dla budowy pozycji Węgier jako transportowego hubu w środkowej Europie istotne są także inwestycje w regionie Záhony przy granicy z Ukrainą. Wkrótce rozpocznie działalność budowany przez spółkę East-West Intermodális Logisztikai suchy port w Fényeslitke, który będzie kolejnym obiektem umożliwiające przeładunki między torami o rozstawie 1435 i 1520 mm. Możliwości przeładunkowe terminalu wynosić będą 350 tys TEU rocznie, choć Węgrzy zapowiadają, że docelowo obiekt będzie mógł przeładowywać nawet 1 mln TEU po ewentualnej rozbudowie. Budowa terminalu zakończyć się ma jeszcze w pierwszym kw. 2022 r.
Pierwsze połączenia
Pojawiają się też pierwsze zapowiedzi operatorów logistycznych zainteresowanych korzystaniem z usług nowego suchego portu. Hamburska spółka Eurogate planuje uruchomić regularne przewozy intermodalne między Fényeslitke a Hamburgiem, Duisburgiem, Monachium, Wiedniem, Budapesztem, Mediolanem i Arad w Rumuni.
Czytaj też: Węgrzy budują największy lądowy terminal przeładunkowy w Europie
Żeby zapewnić dalszy rozwój usług logistycznych w regionie Záhony rząd Węgier planuje zbudować nowe linie kolejowe, dedykowane przewozom towarowym, które zapewnią odpowiednią przepustowość, która pozwoli wykorzystać możliwości terminalu w Fényeslitke. Plan inwestycyjny obejmuje budowę 2970 m linii szerokotorowej i 4618 oraz modernizację 18 torów bocznych. Inwestycje te będą finansowane z węgierskiego budżetu państwa a ich koszt wyniesie 12,4 mld forintów (35 mln euro).
W rozwoju tych ambitnych planów może jednak przeszkodzić ukraińsko — rosyjski konflikt polityczny. Obecnie zaledwie 2 proc. pociągów na chińsko — europejskim Nowym Jedwabnym Szlaku trasowana jest przez Ukrainę. Rosjanie obok głównej trasy przechodzącej przez Małaszewicze w ostatnich miesiącach promowali szlak przez Kaliningrad.
Czytaj też: Rośnie tranzytowy ruch kontenerów przez Obwód Kaliningradzki