Partnerzy portalu

50 tysięcy pociągów przejechało przez Nowy Jedwabny Szlak od 2011 roku

Całkowita liczba pociągów które przejechały Nowy Jedwabny Szlak przekroczyła 50 tys. natomiast wartość dóbr przetransportowanych tą drogą przekroczyła w 2021 r. 74,9 mld dolarów — poinformowały Chińskie Koleje Państwowe. 

Jedwabny
fot. David290  Wikimedia Commons

W marcu 2011 ruszył China-Europe Express który był początkiem regularnych kolejowych przewozów kontenerowych między Państwem Środka a UE. W pierwszym roku trasę tę pokonało zaledwie 17 pociągów jednak liczba ta systematycznie rosła. W ubiegłym roku kolejowe trasy przez Eurazję pokonało już ponad 15 tys. składów które przetransportowały 1,46 mln TEU. Udział NJS w wymianie handlowej między Chinami a Europą między 2016 a 2021 rokiem wzrósł z 1,5 do 8 proc. 

Początkowo rozwój połączeń kolejowych na NJS wynikał głównie z subsydiowania tych usług przez władze chińskich prowincji. Sytuacja ta zmieniła się w ostatnich dwóch latach kiedy z powodu pandemii covid-19 w światowych globalnych łańcuchach logistycznych widoczne były duże zawirowania skutkujące opóźnieniami w transporcie morskim i drastycznym wzrostem stawek frachtu w żegludze kontenerowej. W takiej sytuacji przewozy kolejowe okazały się stabilną a niekiedy też konkurencyjną cenowo alternatywą dla transportu morskiego, co zachęciło wiele firm do skorzystania z tej nowej formy transportu ładunków między wschodnią Azją a Europą. Kolej zapewniała w tym czasie dostawy produktów niezbędnych do walki a pandemią: w latach 2020 — 2021 przewieziona tą drogą ponad 13,62 mln sztuk różnego rodzaju produktów medycznych i higienicznych ważących łącznie ponad 100 tys. ton.

Stabilna alternatywa

Początkowo kolejowy Jedwabny Szlak wykorzystywany był głównie do przewozu towarów z Chin (a także Korei Płd i innych krajów azjatyckich) do Europy, lecz jak informują Koleje Chińskie w ostatnich latach rozwinęły się też przewozy w drugą stronę. W 2021 przetransportowano do Chin ładunki eksportowe o wartości 4 mld dol co stanowi wzrost o 67,7 proc. w porównaniu z rokiem 2020. 

W chwili obecnej kolejowy Nowy Jedwabny Szlak łączy 29 chińskich prowincji z 169 miastami w 23 krajach europejskich. Uruchamiane są nowe trasy jak na przykład Korytarz Środkowy wykorzystujący żeglugę feederową przez Morze Kaspijskie, czy połączenia przez Finlandię i Obwód Kaliningradzki. Jednak najważniejsza trasa biegnie przez Kazachstan, Białoruś i przejście graniczne Brześć — Terespol, przez które przejeżdża 90% pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku. 

Dalszy wzrost liczby wysyłanych pociągów i wolumenu transportowanych ładunków na tym szlaku wymaga inwestycji w infrastrukturę. Dotyczy to w szczególności terminali kontenerowych umożliwiających przeładunek między składami o rozstawie 1520 i 1435 mm. Niedawno zakończono rozbudowę obiektu zarządzanego przez PKP Cargo Terminale w Małaszewiczach, dzięki jego czemu roczna zdolność przeładunkowa została podwyższona do 233 tys. TEU. Większe możliwości przeładunkowe zyskał także terminal Adampol.

Jednakże kluczową inwestycją, która zapewni dalszy rozwój bramy do Europy jaką jest Rejon Przeładunkowy Małaszewicze, jest projekt spółki CARGOTOR, który zakłada modernizację infrastruktury kolejowej i budowę kolejnego terminalu. Budowa Parku Logistycznego Małaszewicze kosztować będzie ok 4 mld zł. Trzeba jednak podkreślić, że wpływy dla budżetu państwa i wartość dodana dla polskiej gospodarki jaką wytworzy działalność logistyczna w tym rejonie wielokrotnie przekroczy tę liczbę. Jest więc spora szansa, że Polska wykorzysta swój atut położenia geograficznego na Nowym Jedwabnym Szlaku. 

Czytaj też: CARGOTOR złożył wniosek o dofinansowanie budowy Parku Logistycznego Małaszewicze

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close