PKP Cargo Terminale kończy rozbudowę suchego portu w Małaszewiczach
Spółka PKP Cargo Terminale kończy realizację ważnej inwestycji, która przyczyni się do zwiększenia możliwości przeładunków pociągów kontenerowych w Małaszewiczach na najważniejszym szlaku łączącym Chiny z Europą. Zasadnicze prace budowlane w terminalu zostaną zakończone do 30 grudnia.

Tak zwany „suchy port” w Małaszewiczach położony przy magistrali E 20 i pobliżu kolejowego przejścia granicznego Brześć — Terespol jest jednym z najważniejszych obiektów na lądowym szlaku handlowym łączącym Azję z Europą. Przez Małaszewicze przebiega najkrótszy wariant Nowego Jedwabnego Szlaku, dlatego znajdujące się tu terminale umożliwiające przeładunek kontenerów między składami o rozstawie „europejskim” i „rosyjskim” cieszą się dużą popularnością wśród załadowców i spedytorów z całej Europy i Chin. Ruch pociągów intermodalnych przez to przejście graniczne stale rośnie pod ponad 10 lat, ale dalsze możliwości zwiększenia liczby obsługiwanych składów wymaga dostosowania infrastruktury przeładunkowej.
Odpowiedzią na potrzeby rynku i wyzwania polityki wspierania zrównoważonego transportu kolejowego jest projekt rozbudowy obiektu zarządzanego przez spółkę PKP Cargo Terminale. Inwestycja zakłada modernizację placu kontenerowego, wydłużenie torów w celu umożliwienia przyjmowania dłuższych składów i transportów całopociągowych, zakup suwnicy RTG, reachstackera i ciągnika szynowo — kołowego. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2020 i obecnie są na końcowym etapie.
— Zasadnicze prace budowlane zostały już wykonane. W chwili obecnej trwają czynności związane z malowaniem i dylatacją, które mają potrwać do 30 grudnia. W ramach inwestycji przebudowaliśmy plac składowy, przenieśliśmy halę celno — garażową, wybudowaliśmy parking dla samochodów ciężarowych i wydłużyliśmy tory. Co trzeba podkreślić to fakt, że prace były wykonywane równocześnie do świadczenia przez nas usług na rzecz klientów —skomentował Gabriel Gryciuk, główny specjalista w spółce PKP Cargo Terminale podczas konferencji prasowej.
Większe możliwości
Dzięki inwestycji zwiększono pojemność przeładunkową terminalu do 223 000 TEU a możliwości składowe placów powiększono o 1 650 TEU do ponad 3500 TEU. Projekt o wartości 30,6 mln zł netto otrzymał dofinansowanie z środków unijnych w kwocie 12,8 mln w ramach konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To jednak nie koniec planów spółki PKP Cargo Terminale jak i pozostały zarządców infrastruktury w rejonie Małaszewicz. W następnych latach konieczne będą kolejne inwestycje.
— Przejścia graniczne zarówno drogowe jak i kolejowe to jedna z najważniejszych szans rozwojowych województwa lubelskiego. Jako urząd wojewódzki zintensyfikowaliśmy prace na rzecz opracowania strategicznych planów rozwoju infrastruktury w rejonie przejść granicznych. Jestem zdania, że potrzeba jest uchwalenia specustawy, wzorowanej na specustawie drogowej, która ułatwi pozyskiwanie terenów pod inwestycje w rejonie przejść granicznych. Złożyłem w tej sprawie wniosek, który został przyjęty przez zespół pracujący przy MSWiA — zapewnił Lech Sprawka, wojewoda lubelski.
Nowe miejsca pracy
Dalsze inwestycje w rejonie Małaszewicz mogą przyczynić się do rozwoju regionu oraz zwiększenia wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT i cła. To także nowe miejsca pracy. — W chwili obecnej mamy więcej miejsc pracy niż mieszkańców w gminie. Dlatego przygotowujemy tereny pod budownictwo mieszkaniowe, aby możliwe było przyciągnięcie ludzi, co jest konieczne dla zwiększenia zatrudnienia, co będzie nieuchronnym skutkiem planowanych i realizowanych inwestycji — zauważył Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol.
Rozwój firm w regionie Małaszewicz wymaga także inwestycji w szkolnictwo zawodowe. — Wspieramy kształcenie młodzieży, zarówno w zespole szkół w Małaszewiczach jak też w Państwowej Szkole Wyższej w Białej Podlaskiej, gdyż uważamy iż pomimo postępującej automatyzacji rozwój zawsze będzie wymagał zatrudniania wykwalifikowanej kadry — skomentował Jacek Rutkowski, prezes PKP Cargo Terminale.
Czytaj też: Wstępny wniosek o dofinansowanie projektu CARGOTORU złożony