Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

PKP Cargo Terminale kończy rozbudowę suchego portu w Małaszewiczach

Spółka PKP Cargo Terminale kończy realizację ważnej inwestycji, która przyczyni się do zwiększenia możliwości przeładunków pociągów kontenerowych w Małaszewiczach na najważniejszym szlaku łączącym Chiny z Europą. Zasadnicze prace budowlane w terminalu zostaną zakończone do 30 grudnia.

fot. PKP Cargo Terminale

Tak zwany „suchy port” w Małaszewiczach położony przy magistrali E 20 i pobliżu kolejowego przejścia granicznego Brześć — Terespol jest jednym z najważniejszych obiektów na lądowym szlaku handlowym łączącym Azję z Europą. Przez Małaszewicze przebiega najkrótszy wariant Nowego Jedwabnego Szlaku, dlatego znajdujące się tu terminale umożliwiające przeładunek kontenerów między składami o rozstawie „europejskim” i „rosyjskim” cieszą się dużą popularnością wśród załadowców i spedytorów z całej Europy i Chin. Ruch pociągów intermodalnych przez to przejście graniczne stale rośnie pod ponad 10 lat, ale dalsze możliwości zwiększenia liczby obsługiwanych składów wymaga dostosowania infrastruktury przeładunkowej.

Odpowiedzią na potrzeby rynku i wyzwania polityki wspierania zrównoważonego transportu kolejowego jest projekt rozbudowy obiektu zarządzanego przez spółkę PKP Cargo Terminale. Inwestycja zakłada modernizację placu kontenerowego, wydłużenie torów w celu umożliwienia przyjmowania dłuższych składów i transportów całopociągowych, zakup suwnicy RTG, reachstackera i ciągnika szynowo — kołowego. Prace budowlane rozpoczęły się w lipcu 2020 i obecnie są na końcowym etapie.

— Zasadnicze prace budowlane zostały już wykonane. W chwili obecnej trwają czynności związane z malowaniem i dylatacją, które mają potrwać do 30 grudnia. W ramach inwestycji przebudowaliśmy plac składowy, przenieśliśmy halę celno — garażową, wybudowaliśmy parking dla samochodów ciężarowych i wydłużyliśmy tory. Co trzeba podkreślić to fakt, że prace były wykonywane równocześnie do świadczenia przez nas usług na rzecz klientów —skomentował Gabriel Gryciuk, główny specjalista w spółce PKP Cargo Terminale podczas konferencji prasowej.

Większe możliwości

Dzięki inwestycji zwiększono pojemność przeładunkową terminalu do 223 000 TEU a możliwości składowe placów powiększono o 1 650 TEU do ponad 3500 TEU. Projekt o wartości 30,6 mln zł netto otrzymał dofinansowanie z środków unijnych w kwocie 12,8 mln w ramach konkursu organizowanego przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych. To jednak nie koniec planów spółki PKP Cargo Terminale jak i pozostały zarządców infrastruktury w rejonie Małaszewicz. W następnych latach konieczne będą kolejne inwestycje.

— Przejścia graniczne zarówno drogowe jak i kolejowe to jedna z najważniejszych szans rozwojowych województwa lubelskiego. Jako urząd wojewódzki zintensyfikowaliśmy prace na rzecz opracowania strategicznych planów rozwoju infrastruktury w rejonie przejść granicznych. Jestem zdania, że potrzeba jest uchwalenia specustawy, wzorowanej na specustawie drogowej, która ułatwi pozyskiwanie terenów pod inwestycje w rejonie przejść granicznych. Złożyłem w tej sprawie wniosek, który został przyjęty przez zespół pracujący przy MSWiA — zapewnił Lech Sprawka, wojewoda lubelski.

Nowe miejsca pracy

Dalsze inwestycje w rejonie Małaszewicz mogą przyczynić się do rozwoju regionu oraz zwiększenia wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT i cła. To także nowe miejsca pracy. — W chwili obecnej mamy więcej miejsc pracy niż mieszkańców w gminie. Dlatego przygotowujemy tereny pod budownictwo mieszkaniowe, aby możliwe było przyciągnięcie ludzi, co jest konieczne dla zwiększenia zatrudnienia, co będzie nieuchronnym skutkiem planowanych i realizowanych inwestycji — zauważył Krzysztof Iwaniuk, wójt gminy Terespol.

Rozwój firm w regionie Małaszewicz wymaga także inwestycji w szkolnictwo zawodowe. — Wspieramy kształcenie młodzieży, zarówno w zespole szkół w Małaszewiczach jak też w Państwowej Szkole Wyższej w Białej Podlaskiej, gdyż uważamy iż pomimo postępującej automatyzacji rozwój zawsze będzie wymagał zatrudniania wykwalifikowanej kadry — skomentował Jacek Rutkowski, prezes PKP Cargo Terminale.

Czytaj też: Wstępny wniosek o dofinansowanie projektu CARGOTORU złożony

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close