Partner portalu

ADY Container liczy na regularne połączenia Chiny – Turcja

Azerbejdżan i Chiny zawarły porozumienie ws. uruchomienia intermodalnego połączenia między Xi’an a Baku. Jeszcze w bieżącym roku ruszyć mają regularne pociągi między Chinami a Turcją przez Korytarz Transkaspijski.

ADY Container
fot. ADY Container

Spółki ADY Container z Azerbejdżanu i Xi’an Free Trade Port Construction and Operation Co z Chin zawarły przy wsparciu azerskiego i chińskiego ministerstwa gospodarki zawarły porozumienie ws. uruchamiania połączeń intermodalnym na Korytarzu Środkowymi czyli szlaku z Chin przez Kazachstan, Morze Kaspijskie do Baku. Dzięki umowie 6 grudnia wyruszył z Xi’an pociąg blokowy z kontenerami, który dotarł do stolicy Azerbejdżanu 29 grudnia. Skład transportował 50 kontenerów 40-stopowych z różnymi ładunkami. Współpraca Kolei Azerskich z chińskim operatorem logistycznym z Xi’an rozpoczeła się w 2019 r. kiedy zawarto porozumienie o rozwoju transportu w regionie.

Regularne połączenie

Umowa zakłada uruchomienie regularnych połączeń między Chinami a Turcją przez Azerbejdżam i Kolej Transkaspijską jeszcze w 2022 roku. Trasa ta może stać się alternatywą dla linii przez Rosję i Białoruś odnogą Nowego Jedwabnego Szlaku. Dzięki realizowanym w Turcji inwestycjom, w tym budowę linii dużych prędkości, Korytarz Środkowy może być atrakcyjny czasowo dla operatorów logistycznych zainteresowanych uruchomieniem przewozów między Chinami a południową Europą.

Czytaj także: Turcja otrzymała finansowanie budowy linii kolei dużych prędkości do Europy

Korytarz Środkowy ma jednak wąskie gardło jakim jest Morze Kaspijskie. Transport który wyruszył 6 grudnia musiał przez 6 dni czekać w kazachskim porcie Aktau, aż warunki pogodowe umożliwią żeglugę. Kontenery do Azerbejdżanu dowiózł statek należący do Kaspijskiej Linii Żeglugowej Garadagh. Usprawnienie żeglugi feederowej na największym jeziorze świata jest warunkiem koniecznym do zwiększenia liczby przewożonych ładunków na Korytarzu Środkowym. Nie jest to jednak wykluczone, gdyż podobne usługi rozwijają się na innych odnogach Nowego Jedwabnego Szlaku przez porty Kaliningrad i St. Petersburg, skąd ładunki są transportowane kontenerowcami np. do Niemiec, co niekiedy okazuje się konkurencyjne czasowo w porównaniu do tras lądowych. 

W poprzednich latach zrealizowano kilka transportów przesyłek z Chin do Europy przez Azerbejdżan i Turcję. Kraje te mają również ambicję stać się transueroazjatyckimi hubami logistycznymi. 

Czytaj też: Pierwszy pociąg wyruszył z Chin do Europy szlakiem przez tunel w Stambule

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close