Pierwszy pociąg wyruszył z Chin do Europy szlakiem przez tunel w Stambule
Koleje Azerskie poinformowały o uruchomieniu pierwszego pociągu intermodalnego, który pokonuje szlak z Baku do Turcji. Tym samym zainaugurowane zostało trans-kaspijskie połączenie Chiny – Europa omijające Rosję.
Spółka China Railway Express znana z prowadzenia połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Chiny z Europą drogą lądową uruchomiła we współpracy z ADY Container LLC – spółką zależną Kolejowej Administracji Azerbejdżanu pierwszy pociąg intermodalny wykorzystujący transkaspijską linię Baku – Tibilisi. Pociąg transportujący 42 kontenery z chińskiego miasta Xi’an jedzie na zachód przez terytorium Kazachstanu, Morze Kaspijskie do portu Baku skąd dotrze drogą kolejową przez Gruzję do Turcji, a następnie wjedzie do Europy otwartym w 2013 r. tunelem Marmaray pod cieśniną Bosfor w Stambule. Pociąg ten jedzie do Pragi. Będzie to pierwszy skład intermodalny, który dotrze z Baku do Europy drogą lądową. Pociąg China Railway Express ma dotrzeć do Turcji 5 listopada, a ceremonia inaugurująca nowy szlak odbędzie się w Stambule.
Połączenie zorganizowane zostało przez stowarzyszenie Transkaspijskiej Magistrali Międzynarodowej (TITR) w skład którego wchodzą przewoźnicy kolejowi z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Turcji i Ukrainy. ADY Container LLC oraz chiński operator logistyczny Xi’an Continental Bridge International Logistic planują do końca 2019 roku uruchomić 30 pociągów jadących nowym szlakiem, z czego 5 pierwszych pociągów przejedzie w listopadzie.
Magistrala TTITR prowadząca z Chin do Azerbejdżanu przez Morze Kaspijskie jest projektem o strategicznym znaczeniu dla Turcji, która chce by otwarty 6 lat temu tunel pod cieśniną Bosfor stał się jednym z najważniejszych punktów na szlaku łączącym zachodnie Chiny z Europą omijającym Rosję. Dla Chińczyków jest to próba uniezależnienia się od Kolei Rosyjskich, które w mniejszym lub większym zakresie obsługują połączenia na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jedna z odnóg TTITR wiedzie przez Morze Czarne i Ukrainę, zatem część z pociągów wykorzystujących ten szlak dotrze w przyszłości do Polski.