Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Pierwszy pociąg wyruszył z Chin do Europy szlakiem przez tunel w Stambule

Koleje Azerskie poinformowały o uruchomieniu pierwszego pociągu intermodalnego, który pokonuje szlak z Baku do Turcji. Tym samym zainaugurowane zostało trans-kaspijskie połączenie Chiny – Europa omijające Rosję.

fot. ADY Container

Spółka China Railway Express znana z prowadzenia połączeń na Nowym Jedwabnym Szlaku łączącym Chiny z Europą drogą lądową uruchomiła we współpracy z ADY Container LLC – spółką zależną Kolejowej Administracji Azerbejdżanu pierwszy pociąg intermodalny wykorzystujący transkaspijską linię Baku – Tibilisi. Pociąg transportujący 42 kontenery z chińskiego miasta Xi’an jedzie na zachód przez terytorium Kazachstanu, Morze Kaspijskie do portu Baku skąd dotrze drogą kolejową przez Gruzję do Turcji, a następnie wjedzie do Europy otwartym w 2013 r. tunelem Marmaray pod cieśniną Bosfor w Stambule. Pociąg ten jedzie do Pragi. Będzie to pierwszy skład intermodalny, który dotrze z Baku do Europy drogą lądową. Pociąg China Railway Express ma dotrzeć do Turcji 5 listopada, a ceremonia inaugurująca nowy szlak odbędzie się w Stambule.

Połączenie zorganizowane zostało przez stowarzyszenie Transkaspijskiej Magistrali Międzynarodowej (TITR) w skład którego wchodzą przewoźnicy kolejowi z Chin, Kazachstanu, Azerbejdżanu, Turcji i Ukrainy. ADY Container LLC oraz chiński operator logistyczny Xi’an Continental Bridge International Logistic planują do końca 2019 roku uruchomić 30 pociągów jadących nowym szlakiem, z czego 5 pierwszych pociągów przejedzie w listopadzie. 

Magistrala TTITR prowadząca z Chin do Azerbejdżanu przez Morze Kaspijskie jest projektem o strategicznym znaczeniu dla Turcji, która chce by otwarty 6 lat temu tunel pod cieśniną Bosfor stał się jednym z najważniejszych punktów na szlaku łączącym zachodnie Chiny z Europą omijającym Rosję. Dla Chińczyków jest to próba uniezależnienia się od Kolei Rosyjskich, które w mniejszym lub większym zakresie obsługują połączenia na Nowym Jedwabnym Szlaku. Jedna z odnóg TTITR wiedzie przez Morze Czarne i Ukrainę, zatem część z pociągów wykorzystujących ten szlak dotrze w przyszłości do Polski.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close