DB Cargo inwestuje w rozwój automatycznych lokomotyw manewrowych
DB Cargo rozpoczęło prace nad projektem automatycznych lokomotyw manewrowych. Automatyzacja czynności formowania pociągów ma zwiększyć możliwości realizacji przewozów jednowagonowych przez tego przewoźnika.

DB Cargo zleciło firmie Railergy z Augsubra opracowanie systemu automatycznego formowania składów w oparciu o autonomiczne lokomotywy manewrowe, które będą pracować na stacjach towarowych. System ten będzie komplementarny do cyfrowego automatycznego sprzęgu.
DB Cargo realizuje przewozy rozproszone na terenie całych Niemiec. Ruch pojedynczych wagonów wymaga sprzęgania i rozprzęgania pojedynczych wagonów lub grup wagonów na stacjach towarowych. Największy niemiecki przewoźnik towarowy planuje szereg działań, które mają zwiększyć konkurencyjność tego rodzaju usług przewozowych. Jednym z pomysłów na usprawnienie operacji jest wykorzystanie lokomotyw manewrowych z automatyzacją na najwyższym poziomie GoA4, czyli takim w którym pojazd wykonuje pracę całkowicie autonomicznie. Do określenia położenia lokomotywy wykorzystywany będzie innowacyjny system, który nie wymaga instalacji przytorowych typu balisy, na których opiera się system ERTMS, który jest podstawą dla testowanych na liniach kolejowych lokomotyw o niższych poziomach automatyzacji.
Czytaj też: DB Cargo będzie testować autonomiczne pociągi w Holandii
Autonomiczna lokomotywa manewrowa będzie lokalizowała swoją pozycję na stacji poprzez porównywanie zmian pozycji pojazdu, określanego przez czujniki z dokładną mapą infrastruktury i określonymi punktami orientacyjnymi. Uzupełnieniem systemu będzie prezycyjne pozycjonowanie za pomocą GNSS, które zapewni dokładność rzędu 0,5 m. Pojazd będzie wyposażony w czujniki i technologie bezpieczeństwa, które mają zapobiegać dodatkowym zagrożeniom dla ludzi i sprzętu. Początkowo wykorzystywany będzie system detekcji przeszkód bez sztucznej inteligencji, ale rozwijany jest też równolegle system oparty na AI, lecz obecnie nie ma jeszcze opracowanych metod zatwierdzania takiego oprogramowania do użytku w ruchu kolejowym.
System dla terminali
Celem projektu jest opracowanie systemu GoA4 jako rozwiązania modernizacyjnego, tak aby spełnione były wymagania dotyczące instalacji w różnych seriach lokomotyw, które będą wykonywać manewry w terminalach i portach. Komercyjne testy operacyjne i zatwierdzenie automatycznych lokomotyw na stacji rozrządowej ZBA München-Nord mają zostać wykonane do końca 2024 roku. Firma Railergy będzie wspierana przez Bachleitner Technology, Ouster Inc., ParkVi GmbH, Applanix i Systerel SAS, które dostarczą niezbędne komponenty takie jak czujniki, systemy komputerowe i oprogramowanie.
Przewozy rozproszone w wielu krajach Europy w ostatnich dekadach straciły na znaczeniu na rzecz transportu samochodowego. Dość popularne są ciągle w Austrii i Węgrzech. W Niemczech w maju 12 powołano inicjatywę „Przyszłość transportu jednowagonowego” do której weszli m.in. przewoźnicy DB Cargo, duisport Rail, Bentheimer Eisenbahn i Kreisbahn Siegen-Wittgenstein oraz kolejowe stowarzyszenia branżowe. Celem inicjatywy jest pozyskanie przez kolej intermodalną klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
Czytaj też: Niemcy chcą odbudowy przewozów rozproszonych