Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

DB Cargo będzie testować autonomiczne pociągi w Holandii

DB Cargo i niderlandzki zarządca infrastruktury Pro Rail rozpoczynają prace nad projektem automatycznych pociągów (ATO). Testowe jazdy odbędą się na towarowej magistrali Betuweroute. 

Pociąg DB Cargo na Betuweroute fot. Rob Dammers Wikimedia Commons

Niemiecki przewoźnik planuje testy pociągów z automatyzacją na poziomie GoA2, co oznacza, że przyspieszanie i zatrzymanie pojazdu odbywa się automatycznie, ale maszynista jest w kabinie i w razie konieczności może zatrzymać skład jeśli wydarzy się niebezpieczna sytuacja na szlaku. DB Cargo przeprowadzało już w ubiegłym roku testy takich pociągów na linii kolejowej Sierre — Sion w Szwajcarii. 

Tym razem do przeprowadzenia jazd próbnych wybrano jedną z najważniejszych magistral towarowych w Europie: Betuweroute. Jest to dwutorowa linia łącząca Port Rotterdam z zachodnimi Niemcami, po której jeżdżą wyłącznie pociągi towarowe. Trasa ta obsługuje 72% ruchu towarowego między największym portem europejskim a naszym zachodnim sąsiadem. Na Betoweroute nie ma jednopoziomowych przejazdów drogowo kolejowych, ponadto na linii tej funkcjonuje system ERTMS, dzięki czemu można tam testować pociągi autonomiczne. 

Testy automatycznej lokomotywy mają się odbyć w 2025 r. i trwać 12 miesięcy. Komercjalizacja projektu zaplanowana jest na lata 2025 — 2030. W 2022 r. Komisja Europejska przyjmie specyfikację TSI dla pociągów automatycznych. Wg DB Cargo automatyzacja ruchu kolejowego pozwoli zwiększyć przepustowość linii o 15%.

Ambitny projekt

Rozwój pociągów automatycznych jest jednym z elementów porozumienia ws. promocji kolei towarowej, które Niemcy i Holandia zawarły w 2019 r. Projekt dofinansowało kwotą 18,9 mln euro niemieckie Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, natomiast DB Cargo zainwestowało 17,5 mln zł. Oprócz przewoźnika w projekcie biorą udział Niemieckie Centrum Lotnicze i Pro Rail. 

Automatyzacja kolei towarowej jest skomplikowanym zadaniem, ze względu na różne typy wagonów i różnice w przewożonej masie ładunków. — Niewystarczająca dojrzałość automatyzacji może prowadzić do wysokiego ryzyka dla projektów, inwestycji i operacji. Z punktu widzenia DB Cargo obecny poziom interoperacyjności ERTMS również nie jest jeszcze optymalny, nie jesteśmy zadowoleni z europejskich specyfikacji dla przewozów towarowych — powiedział Baseliyos Jacob, inżynier DB Cargo podczas konferencji ATO Live Event.

Pro Rail prowadziła już testy autonomicznej lokomotywy Alstomu na Betuweroute w 2018 r. DB Cargo rozważa także wykorzystanie szwajcarskiego tunelu bazowego świętego Gotarda do testów ATO.

Czytaj też: Wybrano standard europejskiego automatycznego sprzęgu cyfrowego

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close