Niemcy chcą odbudowy przewozów rozproszonych
12 przewoźników towarowych z Niemiec, wspartych przez organizacje branżowe powołało inicjatywę na rzecz wzmocnienia rozwoju przewozów rozproszonych. Przewozy rozproszone są szansą na pozyskanie przez kolej intermodalną klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

Wśród założycieli Sieci „Przyszłość Transportu Jednowagonowego” znalazły się DB Cargo, duisport Rail, Bentheimer Eisenbahn i Kreisbahn Siegen-Wittgenstein. Inicjatywę wspierają organizacje branżowe: Stowarzyszenie Niemieckich Firm Transportowych (VDV) oraz Sieć Europejskich Kolei (NEE). Głównym celem inicjatywy jest promowanie przenoszenia ładunków z dróg na kolej. Dużym ułatwieniem dla rozwoju przewozów rozproszonych będzie wdrożenie cyfrowego sprzęgania automatycznego, które obecnie jest rozwijane w ramach programu Shift2Rail.
— Z udziałem w ruchu około 18% w Niemczech, przewóz pojedynczych wagonów jest ważnym „kręgosłupem” gospodarki. Wielu klientów przemysłowych, ale także średnie przedsiębiorstwa w okolicy oraz nowi klienci z towarami konsumpcyjnymi lub rolnymi mogą skorzystać z przyjaznej dla klimatu logistyki kolejowej. Manewrowanie i sprzęganie wagonów to wciąż niezwykle czasochłonna i naprawdę ciężka praca. Cyfryzacja – zwłaszcza cyfrowe automatyczne sprzęganie – daje nam decydujące impulsy, aby przewozy jednowagonowe były nie tylko przyjazne dla klimatu, ale także bardziej ekonomiczne — skomentowała Sigrid Nikutta, prezes DB Cargo.
Wspólna inicjatywa
Przewoźnicy, którzy biorą udział w inicjatywie zobowiązali się do utworzenia wspólnej sieci dla ruchu pojedynczych wagonów. Firmy będą też współpracować w zakresie marketingu i promocji przewozów rozproszonych w celu zachęcenia przedsiębiorstw do przeniesienia ładunków na kolej. Partnerzy projektu będą publikowali rzetelny przegląd klasycznych jak i intermodalnych opcji załadunku w transporcie rozproszonym. Utworzone mają zostać nowe punkty dostępu i nowe usługi intermodalne w transporcie jednowagonowym. Firmy biorące udział w Sieci będą też wspólnie pracować nad procesami cyfryzacji operacji transportowych. Przedstawiciele sieci rozmawiają obecnie z innymi przedsiębiorstwami chętnymi do dołączenia do inicjatywy.
— Ekonomiczne i organizacyjne wyzwania związane z przewozem pojedynczych wagonów w konkurencji z ruchem drogowym w celu pozyskania większego ruchu kolejowego nie są możliwe do pokonania w przypadku pojedynczego przedsiębiorstwa. Jednak wraz z wieloma partnerami w całych Niemczech i Europie szanse na sukces dla wszystkich zaangażowanych rosną — skomentował Christian Betchen, prezes Kreisbahn Siegen-Wittgenstein.
Potrzeba działań systemowych
NEE zadeklarowało wsparcie dla nowej inicjatywy, jednak zaznaczyło że odbudowa przewozów rozproszonych wymagać będzie inicjatywy politycznej, która zmieni obecne niekorzystne dla kolei warunki konkurencji z transportem drogowym.
— Chociaż zasadniczo wspieramy tę inicjatywę, szanse powodzenia w przyszłości transportu jednowagonowego widzimy tylko wtedy, gdy zmienią się polityczne warunki ramowe i wzmocni się względna konkurencyjność między koleją a drogami. Kolej musi mieć wyraźny priorytet w zakresie podatków, inwestycji i wspierania innowacji. Dotacje przynoszące efekty odwrotne do zamierzonych, w tym przywilej dotyczący podatku od oleju napędowego, muszą zostać stopniowo wycofane. Ponadto DB Netz AG musi stać się niezawodnym dostawcą usług dla wszystkich kolei towarowych i wszystkich form produkcji — napisano w oświadczeniu NEE.
W Polsce przewozy rozproszone znacznie zmalały od lat 90-tych co wynika z polityki państwa promującej rozwój transportu drogowego. Takie usługi ciągle oferują jednak niektórzy przewoźnicy jak DB Cargo Polska i PKP Cargo.