Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Niemcy chcą odbudowy przewozów rozproszonych

12 przewoźników towarowych z Niemiec, wspartych przez organizacje branżowe powołało inicjatywę na rzecz wzmocnienia rozwoju przewozów rozproszonych. Przewozy rozproszone są szansą na pozyskanie przez kolej intermodalną klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw.

przewozów rozproszonych
fot. VDV

Wśród założycieli Sieci „Przyszłość Transportu Jednowagonowego” znalazły się DB Cargo, duisport Rail, Bentheimer Eisenbahn i Kreisbahn Siegen-Wittgenstein. Inicjatywę wspierają organizacje branżowe: Stowarzyszenie Niemieckich Firm Transportowych (VDV) oraz Sieć Europejskich Kolei (NEE). Głównym celem inicjatywy jest promowanie przenoszenia ładunków z dróg na kolej. Dużym ułatwieniem dla rozwoju przewozów rozproszonych będzie wdrożenie cyfrowego sprzęgania automatycznego, które obecnie jest rozwijane w ramach programu Shift2Rail.

— Z udziałem w ruchu około 18% w Niemczech, przewóz pojedynczych wagonów jest ważnym „kręgosłupem” gospodarki. Wielu klientów przemysłowych, ale także średnie przedsiębiorstwa w okolicy oraz nowi klienci z towarami konsumpcyjnymi lub rolnymi mogą skorzystać z przyjaznej dla klimatu logistyki kolejowej. Manewrowanie i sprzęganie wagonów to wciąż niezwykle czasochłonna i naprawdę ciężka praca. Cyfryzacja – zwłaszcza cyfrowe automatyczne sprzęganie – daje nam decydujące impulsy, aby przewozy jednowagonowe były nie tylko przyjazne dla klimatu, ale także bardziej ekonomiczne — skomentowała Sigrid Nikutta, prezes DB Cargo.

Wspólna inicjatywa

Przewoźnicy, którzy biorą udział w inicjatywie zobowiązali się do utworzenia wspólnej sieci dla ruchu pojedynczych wagonów. Firmy będą też współpracować w zakresie marketingu i promocji przewozów rozproszonych w celu zachęcenia przedsiębiorstw do przeniesienia ładunków na kolej. Partnerzy projektu będą publikowali rzetelny przegląd klasycznych jak i intermodalnych opcji załadunku w transporcie rozproszonym. Utworzone mają zostać nowe punkty dostępu i nowe usługi intermodalne w transporcie jednowagonowym. Firmy biorące udział w Sieci będą też wspólnie pracować nad procesami cyfryzacji operacji transportowych. Przedstawiciele sieci rozmawiają obecnie z innymi przedsiębiorstwami chętnymi do dołączenia do inicjatywy. 

— Ekonomiczne i organizacyjne wyzwania związane z przewozem pojedynczych wagonów w konkurencji z ruchem drogowym w celu pozyskania większego ruchu kolejowego nie są możliwe do pokonania w przypadku pojedynczego przedsiębiorstwa. Jednak wraz z wieloma partnerami w całych Niemczech i Europie szanse na sukces dla wszystkich zaangażowanych rosną — skomentował Christian Betchen, prezes Kreisbahn Siegen-Wittgenstein.

Potrzeba działań systemowych

NEE zadeklarowało wsparcie dla nowej inicjatywy, jednak zaznaczyło że odbudowa przewozów rozproszonych wymagać będzie inicjatywy politycznej, która zmieni obecne niekorzystne dla kolei warunki konkurencji z transportem drogowym.

— Chociaż zasadniczo wspieramy tę inicjatywę, szanse powodzenia w przyszłości transportu jednowagonowego widzimy tylko wtedy, gdy zmienią się polityczne warunki ramowe i wzmocni się względna konkurencyjność między koleją a drogami. Kolej musi mieć wyraźny priorytet w zakresie podatków, inwestycji i wspierania innowacji. Dotacje przynoszące efekty odwrotne do zamierzonych, w tym przywilej dotyczący podatku od oleju napędowego, muszą zostać stopniowo wycofane. Ponadto DB Netz AG musi stać się niezawodnym dostawcą usług dla wszystkich kolei towarowych i wszystkich form produkcji — napisano w oświadczeniu NEE.

W Polsce przewozy rozproszone znacznie zmalały od lat 90-tych co wynika z polityki państwa promującej rozwój transportu drogowego. Takie usługi ciągle oferują jednak niektórzy przewoźnicy jak DB Cargo Polska i PKP Cargo. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close