Branża kolejowa chce zmian w Dyrektywie TEN-T
Wspólnota Europejskich Firm Kolejowych i Infrastrukturalnych (CER) chce przyspieszenia zabudowy systemu ERTMS/ETCS i wpisania skrajni umożliwiającej przewozy naczep P/C 400 pociągami do nowelizacji Dyrektywy o TEN-T.

CER w przyjętym we wrześniu stanowisku uważa, że instalacja ERTMS jest niezbędnym warunkiem do zwiększenia konkurencyjności międzygałęziowej kolei i przeniesienia ładunków z dróg, co jest celem polityki transportowej UE. W tym celu konieczne jest zapewnienie odpowiedniego finansowania oraz scentralizowanego zarządzania na poziomie Unii Europejskiej. ERTMS może służyć jako podstawa do przyszłej cyfryzacji kolei w tym rozwoju szynowego transportu autonomicznego.
Czytaj też: DB Cargo będzie testować autonomiczne pociągi w Holandii
Równie istotna zdaniem przedstawicieli branży kolejowej jest nowelizacja Dyrektywy o TEN-T. CER proponuje by w nowej wersji dyrektywy poprawiono zasady współpracy między organami zarządzającymi Kolejowymi Korytarzami Towarowymi (RFC) i Siecią Korytarzy Bazowych (CNC), aby lepiej rozpoznawano priorytety inwestycyjne oraz wąskie gardła w infrastrukturze kolejowej.
Kolejna propozycja dotyczy uwzględnienia warunków przewożenia naczep P/C 400 pociągami w wymogach dla skrajni korytarzy TEN-T. Obecnie przewozy tego typu jednostek są hamowane przez różne bariery administracyjne np. we Francji, a infrastruktura kolejowa nie wszędzie jest dostosowana do takich składów, na co zwraca też uwagę Europejskie Stowarzyszenie Kolei Towarowej.
Czytaj też: ERFA opublikowała raport o barierach rozwoju kolei towarowej
Dużym problem jest też integracja infrastruktury kolejowej na obszarach miejskich z korytarzami TEN-T. Brakuje elementów infrastruktury ostatniej mili, szczególnie na lotniskach i w portach morskich. Tymczasem lepsza integracja kolei z portami pozwoliłaby znacząco zmniejszyć udział nieekologicznych przewozów drogowych w transporcie towarów.
— Przyspieszone wdrożenie ERTMS ma kluczowe znaczenie dla zmiany modalnej przewidzianej w Zielonym Ładzie, pod warunkiem istnienia odpowiednich opcji finansowania i finansowania. CER jest głęboko przekonany o potrzebie wdrożenia ERTMS w celu rozwiązania istniejących wąskich gardeł. Zmiana rozporządzenia w sprawie TEN-T, które musi promować przyjazne dla klimatu alternatywy, takie jak kolej, jest równie istotna, jeśli ambitny cel zapewnienia 90% redukcji emisji z transportu do 2050 r. mógł zostać osiągnięty — skomentował Alberto Mazzola, dyrektor generalny CER.