Partner portalu

Transportowcy krytykują polską ustawę wprowadzającą przepisy Pakietu Mobilności

Ministerstwo infrastruktury przedstawiło projekt zmiany ustawy o transporcie drogowym dostosowujący polskie prawo do unijnego Pakietu Mobilności uchwalonego w 2020 r. Zdaniem organizacji zrzeszających przewoźników drogowych nowelizacja ustawy nie zawiera żadnych mechanizmów łagodzących wpływ pakietu na wzrost kosztów pracy. 

unijnego Pakietu Mobilności
fot. GDDKiA

Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt ustawy, która wprowadza w Polsce przepisy unijnego Pakietu Mobilności. Ustawa zmienia zasady naliczania czasu pracy kierowców, a także zasady dostępu do zawodu przewoźnika drogowego, które będą też obejmować kierowców pojazdów o masie mniejszej niż 3,5 t. a także wprowadza nowe zasady nadzoru nad pracą przewoźników. 

— Projektowana ustawa oprócz zmian wynikających z wdrożenia dyrektywy (UE) 2020/1057 wprowadza także zmiany mające na celu zwiększenie skuteczności nadzoru nad rynkiem usług przewozowych w Polsce, eliminację nieuczciwej konkurencji między przewoźnikami i lepszą ochronę rynku wewnętrznego przed nieuczciwą konkurencją ze strony przewoźników spoza Unii Europejskiej, wpisując się jednocześnie w „ratio legis” transponowanej dyrektywy — napisano w uzasadnieniu projektu.

Krytyka unijnego Pakietu Mobilności

Organizacje branżowe krytykowały szereg przepisów Pakietu Mobilności m.in. ograniczenie możliwości wykonywania przejazdów kabotażowych, obowiązek obowiązek powrotu pojazdu do kraju siedziby firmy co 8 tygodni, czy objęcie pracowników przepisami o delegowaniu. Przedsiębiorcy zwracali uwagę, że przepisy te zwiększą koszty działalności firm. Komisja Europejska stwierdziła, że część z tych przepisów doprowadzi do wzrostu emisji CO2 w przewozach drogowych. Z kolei przedstawiciele firm z branży intermodalnej skrytykowali możliwość wyłączenia przewozów na pierwszej i ostatniej mili z Dyrektywy o transporcie kombinowanym. Pierwszym krajem, który ograniczył zagranicznym firmom możliwość realizacji przewozów na pierwszej i ostatniej mili w transporcie intermodalnym jest Dania.

Czytaj też: Pakiet Mobilności: Dania wprowadza ograniczenia na pierwszej i ostatniej mili

Odpowiedź drogowców

Polskie organizacje zrzeszające przewoźników drogowych skrytykowały projekt nowelizacji ustawy i sposób jego wdrażania. Zwrócono uwagę, że nie przeprowadzono odpowiednich konsultacji społecznych. Zastrzeżenia branży budzą też niektóre nowe przepisy regulujące pracę kierowców. 

— Wstępna lektura projektu i dołączonego uzasadnienia, jednoznacznie wskazują, iż projekt nie zawiera żadnych rozwiązań mających na celu złagodzenie drastycznego wzrostu kosztów pracy w przewozach międzynarodowych od 2 lutego 2022 r., a na dodatek przez nieodpowiedzialne majstrowanie w przepisach ustawy o czasie pracy kierowców wygeneruje ze względu na specyfikę pracy w transporcie drogowym dodatkowe (niezależne od Pakietu Mobilności) olbrzymie koszty dla przewoźników zatrudniających kierowców w oparciu o umowę pracy, a także utrudni wykonywanie pracy przewozowej — napisano we wspólnym stanowisku Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce, Ogólnopolskiego Związku Pracodawców Transportu Drogowego i Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska.

Przedsiębiorcy obawiają się, że ustawa wymusi masowe przekształcanie stosunku pracy na relacje B2B, spowoduje likwidację kilkudziesięciu tysięcy miejsc pracy w przewozach drogowych, oraz pozbawi kierowców wykonujących przewozy krajowe części świadczeń związanych z kosztami utrzymania. Nowe przepisy mogą mieć negatywny wpływ na całą gospodarkę.

— Niezależnie od skutków zaproponowanej regulacji dla branży transportu drogowego, warto wskazać na trudne w tym momencie do oszacowania konsekwencje dla całej gospodarki narodowej oraz dla finansów publicznych. Wzrost kosztów transportu, zmniejszenie podaży usług transportowych, zmniejszenie elastyczności pracy przewozowej oznaczać będą poważne problemy dla przedsiębiorstw produkcyjnych i usługowych, korzystających z usług przewoźników, a w szczególności dla tych, którzy eksportują polskie towary na rynek Unii Europejskiej — skomentował Maciej Wroński, prezes Transport i Logistyka Polska.

Od opublikowania na stronie Rządowego Centrum Legislacji projektu ustawy organizacje społeczne mają 30 dni na zgłaszanie swoich uwag. 

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close