Partner portalu

Europosłowie chcą zmian w Pakiecie Mobilności

Grupa 69 europosłów interweniuje ws. zawartego w przyjętym w 2020 Pakiecie Mobilności obowiązku powrotu samochodu cieżarowego do kraju siedziby firmy co 8 tygodni. Przepis ten powoduje niepotrzebne koszty środowiskowe i gospodarcze. 

fot. Pixabay

Pakiet Mobilności zawiera szereg regulacji, które mają na celu poprawę warunków pracy kierowców zawodowych w Unii Europejskiej. Jednak niektóre z jego przepisów były krytykowane przez część państw członkowskich w tym Polskę, które twierdzą, że ich celem jest jedynie ochrona rynku państw zachodnich przed konkurencją ze strony przewoźników drogowych z nowych państw członkowskich UE.

Dwie z tych regulacji to obowiązek powrotu pojazdu do kraju siedziby firmy co 8 tygodni oraz stosowanie kontyngentów kabotażowych w międzynarodowych przewozach kombinowanych. Przepisy te nie były propozycją Komisji Europejskiej, ale zostały dodane w toku negocjacji między Parlamentem Europejskim a Radą. 

Komisja Europejska przeprowadziła analizę wpływu tych regulacji na środowisko. W opublikowanym 19 lutego raporcie z badania stwierdzono, że dodatkowe przejazdy wymagane od kierowców spowodują wyemitowanie 2,9 mln t. CO2 co oznacza wzrost emisji miedzynarodowego transportu drogowego o 4,6%. Natomiast przepisy o kabotażu spowodują dodatkową emisję rzędu 397 tys. ton CO2. Ponadto zbędne z punktu widzenia przedsiębiorstw przejazdy samochodów generują niepotrzebne koszty i zatory na granicach Strefy Schengen. Natomiast włączenie przewozów na pierwszej i ostatnie mili do regulacji o kabotażu zmniejsza konkurencyjność transportu intermodalnego, co jest sprzeczne z założeniami Zielonego Ładu dla transportu towarów.

Czytaj też: Pakiet Mobilności może zaszkodzić przewozom intermodalnym

KE zapowiadała podjęcie w tej sprawie rozmów z państwami członkowskimi. Grupa 69 posłów do PE z różnych frakcji politycznych wystosowała apel do Komisji o podjęcie działań w celu zniesienia tych regulacji.

— Jesteśmy przekonani, że powyższe konkluzje są wyraźnie niezgodne z europejskimi sztandarowymi politykami i celami, takimi jak redukcja emisji gazów cieplarnianych związanych z transportem o 90% do 2050 r. oraz budowa przyszłego systemu mobilności. Biorąc pod uwagę powagę konsekwencji, wzywamy Komisję Europejską do monitorowania wyników oceny skutków w pełnej przejrzystości i jasności w odniesieniu do harmonogramu konkretnych kroków. Wzywamy również do regularnych informacji skierowanych do wszystkich zainteresowanych stron w trakcie całego procesu oraz do otwartego dialogu w celu znalezienia odpowiednich i praktycznych rozwiązań. Te ostatnie są bardzo potrzebne, aby zapobiec stosowaniu ocenianego przepisu. Uważamy, że Komisja powinna być uczciwym pośrednikiem i dlatego liczymy na to, że zainicjujecie wznowienie debaty między instytucjami UE — napisano w liście do KE.

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Jak poprawić wydajność, produktywność i bezpieczeństwo w branży portowej?

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close