METRANS realizuje bezemisyjne przewozy kontenerowe
METRANS przewiózł od początku roku 527 tys. TEU w intermodalnych usługach bezemisyjnych obejmujących pociągi jadące z i do portów Koper, Bremerhaven i Hamburg.

Realizacja przewozów neutralnych klimatycznie możliwa jest dzięki wykorzystaniu lokomotyw elektrycznych, hybrydowych lokomotyw manewrowych, 80-stopowych lekkich wagonów platform zaprojektowanych przez spółkę, a także wykorzystaniu pociągów blokowych, które nie wymagają operacji rozrządowych.
W porównaniu z konwencjonalnymi pociągami kontenerowymi, składy METRANS emitują średnio 60% mniej CO2. Dokładne dane o emisji obliczone za pomocą kalkulatora ECO TransIT wskazują na oszczędność emisji gazów cieplarnianych na trasach: z Hamburga do Ceskiej Trebovej na poziomie 47,91%, a do Dunajskiej Stredy 73,98%. Natomiast redukcje emisji dla pociągów jadących z i do Bremerhaven wynoszą 61,4% a Koper 52,7%.
Czytaj też: Ważne wnioski z raportu IPCC dla branży transportowej
Wartości emisji CO2 generowane przez przewozy METRANS kontrolowane i certyfikowane przez TÜV Nord wskazują, że przewoźnik ten zaoszczędził 26251 ton w tym roku. Spółka umożliwia swoim klientom od 2019 r. pozyskanie certyfikatów poświadczających, że proces przeładunku i przewozu kontenera odbył się bez emisji gazów cieplarnianych.
Działania kompensacyjne
Ponieważ, część operacji manewrowych i przeładunkowych ciagle odbywa się z użyciem urządzeń wykorzystujących energię z paliwa kopalnych spółka prowadzi działania kompensacyjne, aby zrównoważyć powstałą w ten sposób emisję gazów cieplarnianych. Działania te obejmują budowę turbin wiatrowych w Indiach, dzięki którym zaoszczędzono 20 tys. t CO2. Firma pozyskuje też energię elektryczną ze źródeł odnawialnych, wspiera budowę farmy wiatrowej w Turcji: 35 turbin o mocy maksymalne 3 MW zostanie zamontowane w miejscowościach Balikesir i Bursa. Łącznie mają generować średnio 431,275 MWh rocznie.
Od początku 2021 r. pociągi METRANS w Niemczech i Austrii wykorzystują wyłącznie zieloną energię. W następnych latach spółka planuje inwestycje w technologie, które pozwolą na dalszą redukcję emisji gazów cieplarnianych, które są częścią programu Pure — Zero realizowanego w grupie HHLA. Planowana jest m.in elektryfikacja urządzeń terminalowych oraz inwestycje w innowacyjne technologie wykorzystujące tzw. zielony wodór w portach kontenerowych grupy. W styczniu zamówiono też 16 elektrycznych pojazdów autonomicznych do obsługi terminalu Altenwerder.
Czytaj też: HHLA i Port Hamburg w pionierskim projekcie paliwa wodorowego