Partnerzy portalu

Ważne wnioski z raportu IPCC dla branży transportowej

Opublikowany 9 sierpnia raport Międzynarodowego Zespołu ds. Zmian Klimatu ONZ (IPCC), wskazuje że działalność człowieka doprowadzi do zmian klimatycznych, które są „nieuniknione” i „nieodwracalne”. Jedynym sposobem na uniknięcie katastrofy jest rezygnacja z paliw kopalnych jeszcze w tej dekadzie. Raport ma duże znaczenie dla branży transportowej.

IPCC
fot. Pixabay

Z raportu IPCC wynika, że przy obecnym poziomie emisji średnia globalna temperatura wzrośnie w ciągu najbliższych 20 lat powyżej 1,5 stopnia — to wartość, którą ustalono jako „graniczną dla przetrwania ludzkości” w Porozumieniu Paryskim zawartym podczas Konferencji OZN w 2015 r. Obecne wysiłki na rzecz dekarbonizacji gospodarki są zatem niewystarczające. Naukowcy nie mają wątpliwości, że to antropogeniczne emisje gazów cieplarnianych przyczyniają się do globalnego ocieplenia które następuje w tempie, które nie występowało przez ostatnie kilkaset tysięcy lat. Gdyby nie wpływ działalności człowieka to, biorąc pod uwagę naturalne czynniki, obecnie klimat Ziemii powinien się ochładzać. 

Raport IPCC jest mocnym argumentem na rzecz przyspieszenia dekarbonizacji gospodarki, w tym również branży transportowej, która odpowiada za 20% emisji gazów cieplarnianych na świecie (24% jeśli uwzględnimy emisje z produkcji energii elektrycznej, która jest wykorzystywana w transporcie). Z tego powodu w polityce klimatycznej Unii Europejskiej duży nacisk położony jest za zmianę modalności w transporcie towarowym, w tym na zwiększenie udziało kolei w przewozach.

Czytaj też: Europejski Zielony Ład: KE stawia na intermodal

Klimatolodzy ostrzegają, że zmiany globalnej średniej temperatury zwiększą częstotliwość występowania ekstremalnych zjawisk powodowych takich jak powodzie, cyklony tropikalne, powodzie czy tornada. Kataklizmy te destabilizują globalne jak i regionalne łańcuchy dostaw, czego przykładem są niedawne powodzie w Europie i Chinach, czy tajfuny na Pacyfiku.

Czytaj też: Niemcy: 2 mld euro strat w infrastrukturze po powodzi

Raport IPCC wskazuje, też że coraz większy wpływ na zmiany klimatyczne mają emisje metanu. Rodzi to pytania co do zasadności wykorzystywania LNG i CNG w energetyce i transporcie. Z opublikowanego w kwietniu 2021 r. badania Sea-LNG wynika, że statki z napędem LNG emitują o 23% mniej gazów cieplarnianych niż jednostki wykorzystujące tradycyjne paliwo bunkrowe. Jest to znaczące obniżenie emisji, jednak w świetle niepokojących wniosków z najnowszego raportu IPCC wydaje się to zbyt małą redukcją. Obecnie budowane statki na LNG będą służyć w przewozach towarowych przez 20-30 lat, a tym samym zacznie dłużej niż do początku przyszłej dekady, kiedy wg klimatologów powinniśmy zrezygnować z wykorzystywania paliwa kopalnych. 

Emisje metanu

Kolejnym problemem związanym z wykorzystywaniem gazu ziemnego w energetyce i transporcie są wycieki metanu do atmosfery, które występują zarówno podczas wydobywania tego surowca jak i jego eksploatacji. W grudniu 2020 r. Międzynarodowa Organizacja Morska (IMO) opublikowała raport, z którego wynika, że wycieki metanu stanowią coraz większą część emisji gazów cieplarnianych w transporcie morskim. Problem ten dotyczy zwłaszcza statków z turbinami niskociśnieniowymi, które niestety stanowią większość nowych jednostek z napędem LNG jakie zamawiają armatorzy.

Producenci silników dla statków MAN i Wärtsilä zapewniają, że najnowsze technologie jakie wykorzystują pozwalają na znaczące zmniejszenie wycieków metanu do amtosfery. Jednak ciągle problemem pozostają emisje CO2 statków i pojazdów lądowych z napędem na LNG i CNG, co prawda niższe niż w przypadku oleju napędowego, ale ciągle wysokie.

Przyspieszenie dekarbonizacji transportu wymaga większych inwestycji w wykorzystywania zeroemisyjnych technologii, które już są obecne takie jak koleje elektryczne. Opracowanie nowych technologii napędów w transporcie morskim i drogowym zajmie lata, a coraz mniej czasu nam zostało do zapobiegnięcia katastrofie klimatycznej. 

Czytaj też: Jakub Majewski: Propozycje KE dekarbonizacji transportu są jak technologia „końca rury”

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close