Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

USA: Pierwsza skarga na praktyki rynkowe przewoźników oceanicznych

Tagi: Cosco, FMC, MSC,

Amerykański dostawca mebli, MCS Industries złożył do Federalnej Komisji Morskiej (FMC) skargę na Mediterranean Shipping Co (MSC) i Cosco. Amerykanie zarzucają przewoźnikom oceanicznym stosowanie „niesprawiedliwych i nieuzasadnionych” praktyk, które sztucznie zawyżają ceny frachtu. To pierwsza tego typu skarga.

skarga
fot. FDA, Wikimedia Commons

Od wielu miesięcy branża logistyczna zmaga się z problemem rekordowo wysokich cen w transporcie oceanicznym oraz opóźnień w dostawach. Do tej pory tłumaczono ten problem czasowym wstrzymaniem pracy fabryk w Chinach na początku pandemii covid-19, a następnie dużym wzrostem popytu na towary importowe który nastąpił w drugiej połowie ubiegłego roku.

Jednak zdaniem amerykańskiego dostawcy mebli, firmy MCS na wysokie ceny transportu morskiego wpłynęły działania przewoźników oceanicznych nastawione na maksymalizację zysku. Skarga jaką złożyła ta firma, jest pierwszą jaka wpłynęła do FMC.

— Wraz z wybuchem pandemii covid-19 globalni przewoźnicy oceaniczni zaczęli podejmować równoczesne i uderzająco podobne działania w celu podniesienia cen przewozów oceanicznych i poprawy ich rentowności kosztem spedytorów i społeczeństwa. Działania te obejmowały m.in. „puste rejsy”, które pozbawiały nadawców zdolności przewozowych, tworząc sztuczny niedobór i podnosząc ceny na rynku spotowym — napisano w skardze jaką firma złożyła do Federalnej Komisji Morskiej.

Formalna skarga

MCS złożył skargę na Cosco i MSC. Dostawca mebli podkreśla, że rynek przewozów na trasie między Ameryką Północną a Azją jest obecnie opanowany w 90% trzy alianse w tym: 2M Alliance, do którego należy MSC i Ocean Alliance, w którym jest Cosco.

Stawki frachtu na trasie Chiny — USA, które w 2019 r. wynosiły średnio 2700 dol. za kontener obecnie wynoszą 15000 dol. Armatorzy oceaniczni osiągnęli w pierwszym i drugim kwartale 2021 r. rekordowe zyski. 

Czytaj także: Bonanza zysków armatorów może potrwać dwa lata

MCS w skardze podkreśla też, że Cosco odmówiło w maju 2021 r. udostępnienia 1,6% pojemności przewozowej zarezerwowanej w zawartych wcześniej umowach. Z kolei MSC jak stwierdzono w skardze, udostępniło tylko 35% slotów, jakie zobowiązało się w kontraktach. 

W lipcu FMC poinformowała dziewięciu największych przewoźników morskich, że rozpoczyna audyt, którego celem będzie sprawdzenie w jaki sposób ci armatorzy rozliczają się z nadawcami ładunków.

Czytaj także: Czy ukręcą bat na oceanicznych przewoźników kontenerowych?

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close