Partnerzy portalu

Bonanza zysków armatorów może potrwać dwa lata

Po niewielkim spadku wolumenu przewozów w 2020 w bieżącym roku transport oceaniczny zanotuje wzrost o ok 9%. Wysokie stawki frachtu utrzymają się w następnych kwartałach, co zagwarantuje armatorom rekordowe zyski — przewidują analitycy Drewry.

Bonanza zysków armatorów może potrwać dwa lata
Fot. Michela Canale

Pierwsze miesiące 2021 r. przyniosły kontynuację problemów z wąskimi gardłami w transporcie kontenerowym. Jednakże dzięki rekordowym stawkom frachtu armatorzy oceaniczni osiągnęli dobre wyniki finansowe. 

— Rynek transportu kontenerowego jeszcze nigdy nie był tak rozgrzany. W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy paradoks polegający na tym, że im bardziej uciążliwe były zakłócenia w światowych łańcuchach dostaw, tym bardziej rentowni stawali się armatorzy — skomentował Simon Heaney, Senior Manager w Drewry podczas webinariun o rynku transportu kontenerowego.

Obecnie trudno przewidzieć, kiedy poprawi się sytuacja w portach i zniknie problem z dostępnością sprzętu. — Naszym zdaniem sytuacja nie ulegnie normalizacji w tym roku. Nie widać sygnałów świadczących o zmniejszeniu zamówień na przewozy kontenerów. W II kwartale przewidujemy większe o 15% zapotrzebowanie na transport morski w porównaniu z ubiegłym rokiem. W całym 2021 r. prognozujemy wzrost o 8,7%, ale rynek jest obecnie niepewny — uważa Simon Heaney.

Wg Drewry w 2021 r. przewozy kontenerów w transporcie morskim wzrosną o 8%, a to oznacza, że dostępność miejsc na statkach będzie rosła wolniej niż zapotrzebowanie na przewozy. 

Więcej ładunków w statkach

W kwietniu armatorzy zwiększyli zdolność przewozową na szlakach Azja – Ameryka Północna o 45,7% do poziomu 568,3 tys. TEU średnio na tydzień, a na szlakach Europa – Azja o 24,7% do średniego poziomu 423,6 tys TEU — poinformował DHL Global Forwarding. Jednak blokada Kanału Sueskiego spowodowała spore opóźnienia wielu statków, o jeden a nawet dwa tygodnie, co spowodowało anulowanie wielu zawinięć do portów. Zdaniem DHL rozwiązaniem problemów z opóźnieniami w łańcuchach dostaw mogłoby być rozładowanie kongestii w portach. Obecnie statki muszą czekać średnio 7,5 dni na zacumowanie w portach Los Angeles i Long Beach. Brak dostępnych kontenerowców z kolei uniemożliwia transfer pustych kontenerów do azjatyckich portów, co dodatkowo pogłębia problemy w żegludze oceanicznej.

Eksperci Drewry prognozują dalszy wzrost stawek frachtu morskiego — o 23% w 2021 r. Natomiast w przyszłym roku rynek ma się ustabilizować i ceny spadną o 9%. W ubiegłym roku zyski operacyjne armatorów osiągnęły najwyższy poziomi jaki kiedykolwiek zanotowali analitycy Drewry: 26,9 mld dol. W tym roku rekordy te zostaną prawdopodobnie pobite. Świadczą o tym opublikowane już wyniki Maersk za pierwszy kwartał. — Bonanza zysków armatorów ma się utrzymać przez najbliższe 2 lata — skomentował Simon Heaney

Zobacz także: Maersk z rekordowym zyskiem w pierwszym kw. 2021

Akcje największych spółek żeglugowych takich jak Hapag- Lloyd, CMA CGM i Maersk będą w bieżącym roku dobrą inwestycją i zagwarantują zwrot kapitału na poziomie 7,5 — 8% uważają analitycy Drewry.

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close