Bonanza zysków armatorów może potrwać dwa lata
Po niewielkim spadku wolumenu przewozów w 2020 w bieżącym roku transport oceaniczny zanotuje wzrost o ok 9%. Wysokie stawki frachtu utrzymają się w następnych kwartałach, co zagwarantuje armatorom rekordowe zyski — przewidują analitycy Drewry.
Pierwsze miesiące 2021 r. przyniosły kontynuację problemów z wąskimi gardłami w transporcie kontenerowym. Jednakże dzięki rekordowym stawkom frachtu armatorzy oceaniczni osiągnęli dobre wyniki finansowe.
— Rynek transportu kontenerowego jeszcze nigdy nie był tak rozgrzany. W ostatnich tygodniach obserwowaliśmy paradoks polegający na tym, że im bardziej uciążliwe były zakłócenia w światowych łańcuchach dostaw, tym bardziej rentowni stawali się armatorzy — skomentował Simon Heaney, Senior Manager w Drewry podczas webinariun o rynku transportu kontenerowego.
Obecnie trudno przewidzieć, kiedy poprawi się sytuacja w portach i zniknie problem z dostępnością sprzętu. — Naszym zdaniem sytuacja nie ulegnie normalizacji w tym roku. Nie widać sygnałów świadczących o zmniejszeniu zamówień na przewozy kontenerów. W II kwartale przewidujemy większe o 15% zapotrzebowanie na transport morski w porównaniu z ubiegłym rokiem. W całym 2021 r. prognozujemy wzrost o 8,7%, ale rynek jest obecnie niepewny — uważa Simon Heaney.
Wg Drewry w 2021 r. przewozy kontenerów w transporcie morskim wzrosną o 8%, a to oznacza, że dostępność miejsc na statkach będzie rosła wolniej niż zapotrzebowanie na przewozy.
Więcej ładunków w statkach
W kwietniu armatorzy zwiększyli zdolność przewozową na szlakach Azja – Ameryka Północna o 45,7% do poziomu 568,3 tys. TEU średnio na tydzień, a na szlakach Europa – Azja o 24,7% do średniego poziomu 423,6 tys TEU — poinformował DHL Global Forwarding. Jednak blokada Kanału Sueskiego spowodowała spore opóźnienia wielu statków, o jeden a nawet dwa tygodnie, co spowodowało anulowanie wielu zawinięć do portów. Zdaniem DHL rozwiązaniem problemów z opóźnieniami w łańcuchach dostaw mogłoby być rozładowanie kongestii w portach. Obecnie statki muszą czekać średnio 7,5 dni na zacumowanie w portach Los Angeles i Long Beach. Brak dostępnych kontenerowców z kolei uniemożliwia transfer pustych kontenerów do azjatyckich portów, co dodatkowo pogłębia problemy w żegludze oceanicznej.
Eksperci Drewry prognozują dalszy wzrost stawek frachtu morskiego — o 23% w 2021 r. Natomiast w przyszłym roku rynek ma się ustabilizować i ceny spadną o 9%. W ubiegłym roku zyski operacyjne armatorów osiągnęły najwyższy poziomi jaki kiedykolwiek zanotowali analitycy Drewry: 26,9 mld dol. W tym roku rekordy te zostaną prawdopodobnie pobite. Świadczą o tym opublikowane już wyniki Maersk za pierwszy kwartał. — Bonanza zysków armatorów ma się utrzymać przez najbliższe 2 lata — skomentował Simon Heaney
Zobacz także: Maersk z rekordowym zyskiem w pierwszym kw. 2021
Akcje największych spółek żeglugowych takich jak Hapag- Lloyd, CMA CGM i Maersk będą w bieżącym roku dobrą inwestycją i zagwarantują zwrot kapitału na poziomie 7,5 — 8% uważają analitycy Drewry.