Rekordowe półrocze na Korytarzu Transkaspijskim
W pierwszej połowie 2021 r. linią kolejową Baku-Tibilisi-Cars przetransportowano niemal tyle samo kontenerów co w całym ubiegłym roku. Spółki ADY Container i Pasifik Eurasia uruchamiają nowe usługi transportu ładunków między Azerbejdżanem a Europą przez Turcję.

Przez pierwsze 6 miescięcy br. na Korytarzu Transkaspijskim przetransportowano 11083 TEU. Linia ta jest częścią Korytarza Środkowego, który umożliwia transport ładunków z Chin przez Kazachstan do Bliskiego Wschodu i Europy. Większość z kontenerów przetransportowanych na azerskim odcinku linii stanowiły ładunki tranzytowe między Kazachstanem, a Turcją (3 206 TEU) oraz między Chinami a Turcją (2 915 TEU, obejmujące również przewozy z Turcji do Europy). Od czasu uruchomienia korytarza Baku-Tibilisi-Kars w 2017 przewieziono nim łącznie 33 267 TEU, z czego 81% stanowiły przewozy tranzytowe.
Azerbejdżan i Turcja liczą na zawiększenie znaczenia tego korytarza w międzynarodowych przewozach intermodalnych. Sprzyja temu z jednej strony kongestia i opóźnienia w transporcie morskim, z drugiej pojawiająca się w ostatnich tygodniach niepewność co do transportu ładunków między Europą a Chinami przez Białoruś, w związku z groźbami jakie wygłosił niedawno Aleksander Łukaszenko.
Czytaj też: Prezydent Białorusi grozi zablokowaniem Nowego Jedwabnego Szlaku
Operatorzy logistyczni ADY Container i Pasifik Eurasia uruchomiają nowy projekt przewozu towarów z i do Europy przez Turcję. Pierwszy pociąg zorganizowany przez Pasifik Eurasia przewie materiały izolacyjne ze Stambułu do Budapesztu, a następnie kontenery załadowane wrócą z stolicy Węgier do Turcji. W następnych miesiącach połączenie to ma być wydłużone z Stambułu do Azerbejdżanu.
Najdłuższy pociąg Korytarzu Transkaspijskim
Koleje Azerskie pochwaliły się także rekordowo długim pociągiem intermodalnym, który przewiózł 48 kontenerów 45-stopowych, które transportowały 1344 ton cukru z Azerbejdżanu do Turcji przez Gruzję. Był to pociąg blokowy, który zorganizowano w ramach nowej usługi TURKUAZ uruchomionej przez operatorów logistycznych należących do narodowych przewoźników kolejowych z tych trzech państw. W czerwcu w ramach nowej usługi przetransportowano 222 kontenery, ale w następnych miesiącach liczba ta z pewnością wzrośnie — zapewnia ADY Container.
Niezależni operatorzy logistyczni uważają jednak, że potencjał Korytarza Transkaspijskiego nie jest w pełni wykorzystywany z powodu protekcjonistycznych, ich zdaniem praktyk Kolei Tureckich.
Czytaj też: Operatorzy intermodalni chcą pełnej liberalizacji kolei towarowej w Turcji