Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Rekordowe półrocze na Korytarzu Transkaspijskim

W pierwszej połowie 2021 r. linią kolejową Baku-Tibilisi-Cars przetransportowano niemal tyle samo kontenerów co w całym ubiegłym roku. Spółki ADY Container i Pasifik Eurasia uruchamiają nowe usługi transportu ładunków między Azerbejdżanem a Europą przez Turcję.

Transkaspijskim
Źródło: ADY CONTAINER

Przez pierwsze 6 miescięcy br. na Korytarzu Transkaspijskim przetransportowano 11083 TEU. Linia ta jest częścią Korytarza Środkowego, który umożliwia transport ładunków z Chin przez Kazachstan do Bliskiego Wschodu i Europy. Większość z kontenerów przetransportowanych na azerskim odcinku linii stanowiły ładunki tranzytowe między Kazachstanem, a Turcją (3 206 TEU) oraz między Chinami a Turcją (2 915 TEU, obejmujące również przewozy z Turcji do Europy). Od czasu uruchomienia korytarza Baku-Tibilisi-Kars w 2017 przewieziono nim łącznie 33 267 TEU, z czego 81% stanowiły przewozy tranzytowe. 

Azerbejdżan i Turcja liczą na zawiększenie znaczenia tego korytarza w międzynarodowych przewozach intermodalnych. Sprzyja temu z jednej strony kongestia i opóźnienia w transporcie morskim, z drugiej pojawiająca się w ostatnich tygodniach niepewność co do transportu ładunków między Europą a Chinami przez Białoruś, w związku z groźbami jakie wygłosił niedawno Aleksander Łukaszenko. 

Czytaj też: Prezydent Białorusi grozi zablokowaniem Nowego Jedwabnego Szlaku

Operatorzy logistyczni ADY Container i Pasifik Eurasia uruchomiają nowy projekt przewozu towarów z i do Europy przez Turcję. Pierwszy pociąg zorganizowany przez Pasifik Eurasia przewie materiały izolacyjne ze Stambułu do Budapesztu, a następnie kontenery załadowane wrócą z stolicy Węgier do Turcji. W następnych miesiącach połączenie to ma być wydłużone z Stambułu do Azerbejdżanu. 

Najdłuższy pociąg Korytarzu Transkaspijskim

Koleje Azerskie pochwaliły się także rekordowo długim pociągiem intermodalnym, który przewiózł 48 kontenerów 45-stopowych, które transportowały 1344 ton cukru z Azerbejdżanu do Turcji przez Gruzję. Był to pociąg blokowy, który zorganizowano w ramach nowej usługi TURKUAZ uruchomionej przez operatorów logistycznych należących do narodowych przewoźników kolejowych z tych trzech państw. W czerwcu w ramach nowej usługi przetransportowano 222 kontenery, ale w następnych miesiącach liczba ta z pewnością wzrośnie — zapewnia ADY Container.

Niezależni operatorzy logistyczni uważają jednak, że potencjał Korytarza Transkaspijskiego nie jest w pełni wykorzystywany z powodu protekcjonistycznych, ich zdaniem praktyk Kolei Tureckich.

Czytaj też: Operatorzy intermodalni chcą pełnej liberalizacji kolei towarowej w Turcji

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close