Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Prezydent Białorusi grozi zablokowaniem Nowego Jedwabnego Szlaku

Białoruś grozi wprowadzeniem sankcji na transport ładunków eksportowych z Unii Europejskiej do Chin przez jej terytorium. Taki krok spowodowałby ogromne zakłócenia w transkontynentalnych łańcuchach dostaw przechodzących przez teren Białorusi.

Białorusi

— Stosowanie środków restrykcyjnych jako instrumentu nacisku na suwerenne państwo to bezprawie i szantaż na skalę międzynarodową — skomentował prezydent Białorusi Aleksander Łukaszenko sankcje wprowadzone przez UE w związku z nielegalnym zmuszeniem do lądowania samolotu Ryanair z opozycyjnym aktywistą na pokładzie. 

6 lipca rząd Białorusi zebrał się ws. wprowadzenia sankcji odwetowych na UE, jednak nie podjęto żadnych decyzji. Łukaszenko zagroził jednak działaniami wymierzonymi w Niemcy. Jednym z nich ma być zablokowanie możliwości eksportu towarów z Niemiec do Chin i vice versa drogą kolejową przez teren Białorusi.

— Wiemy kto w USA, Niemczech i innych krajach, zwłaszcza europejskich, sprzeciwiał się dostawom części i głównych komponentów do naszych przedsiębiorstw. Znamy ich. Mamy doświadczenie. Pamiętasz Škodę, Niveę i tak dalej? Powiedzieliśmy im: chłopaki, dziękuję, do widzenia. Po pierwsze, nie krok na rynek białoruski. Po drugie, ani kroku przez Białoruś. Dokładnie to samo należy zrobić z Niemcami. Niech dostarczają swoje produkty do Chin i Rosji przez Finlandię. Albo przez Ukrainę (są dobre drogi), wypuść je i tam dostarcz. Musimy wdrożyć wszelkie środki, aby poczuli, czym jest Białoruś — grozi prezydent Łukaszenko.

Jak odpowie Pekin?

Białoruś jest jednym z głównych krajów tranzytowych na Nowym Jedwabnym Szlaku. Transport kontenerów z i do Chin generuje połowę przewozów kontenerowych w tym kraju. W 2020 r. na odnodze NJS przechodzącej przez Białoruś przewieziono 540 mln TEU. W pierwszej połowie 2021 r. liczba ta była jeszcze wyższa. Branża logistyczna obawia się że zablokowanie możliwości przewozu kontenerów przez Białoruś w momencie gdy są ogromne problemy w transporcie morskim spowoduje poważne problemy w łańcuchach dostaw.

Czytaj także: Spedytorzy i przewoźnicy kolejowi ostrzegają przed sankcjami na Białoruś

Nie jest jednak pewne, czy Białoruś zdecyduje się na wprowadzenie takiej sankcji, gdyż uderzy to z interesy gospodarcze Chin. Tymczasem Białoruś w ostatnich latach rozwijała współpracę gospodarczą z tym krajem, a w 2019 zaciągnęły od Pekinu pożyczkę w wysokości 500 mln dolarów USA, które częściowo posłużyły do spłaceniu długu wobec Rosji. W 2015 r. Chiny i Białoruś podpisały szereg porozumień gospodarczych na łączną kwotę ponad 15 mld dol.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close