Partnerzy portalu

KE przedstawiła plan działań dla rozwoju transportu śródlądowego

Komisja Europejska opracowała plan działań na rzecz zwiększenia roli transportu wodnego śródlądowego w przewozach towarów w Unii Europejskiej. Głównym celem planu jest przeniesienie ładunków na rzeki i kanały oraz transformacja tej branży w kierunku zeroemisyjności do 2050 r.

transportu śródlądowego
fot. OT Logistics

KE przedstawiła pod koniec czerwca 35 propozycji działań wspierających rozwój transportu śródlądowego. Docelowo wzrost pracy przewozowej tej gałęzi transportu założono na 24% do 2030 r. i 50% do 2050. Drugim celem jest wprowadzenie bezemisyjnych barek do przewozu towarów.

— Jako jedna z najbardziej efektywnych pod względem emisji CO2 gałęzi transportu, żegluga śródlądowa ma potencjał odegrania centralnej roli w dekarbonizacji systemu transportowego. Teraz nasze kanały i rzeki są wykorzystywane do przewozu 6% towarów w UE. Sieć dróg śródlądowych w Europie wynosi 41 tys. kilometrów i obejmuje 25 państw, co wskazuje, że ten rodzaj transportu może wykonywać więcej pracy zarówno na sieci TEN-T jak i wewnątrz miast, gdzie drogi wodne mogą „zazielenić” przewozy na ostatniej mili miejskiej logistyki — powiedziała Adina Vălean  komisarz ds. transportu UE.

Wśród zaproponowanych działań jest nowelizacja Dyrektywy o Transporcie Kombinowanym, wsparcie inwestycji zwiększających zdolności przewozowe terminali intermodalnych zlokalizowanych na terenie portów śródlądowych w celu ich integracji z drogami wodnymi, które mają się stać częścią sieci TEN-T. Drugim obszarem działań będzie wsparcie innowacyjnych projektów rozwoju zeroemisyjnych technologii dla statków i portów śródlądowych, a także rozwój infrastruktury cyfrowej. To będzie klucz do stworzenia zrównoważonego transportu w oparciu o sieć dróg wodnych.

Drogi wodne zostaną ujęte w najbliższej nowelizacji Dyrektywy o Transporcie Kombinowanym. Do 2030 na rzekach i kanałach w UE mają być wprowadzone Standardy Dobrzej Nawigacji. KE chce także raportowania o emisjach CO2 w transporcie i logistyczne.

Polskie realia

W Polsce transport śródlądowy odgrywa rolę mniej niż marginalną. Drogą wodną przewożony jest węgiel do elektrociepłowni Wrocław. W kwietniu zrealizowano eksperymentalny transport kontenerów barką z Chełmna do Gdańska. Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego uczestniczy w międzynarodowym projekcie EMMA Extension, którego celem jest wzmocnienie transportu morskiego i śródlądowego. 

Jednak w przeciwieństwie do Renu, polskie rzeki nie są zasilane z lodowców górskich, więc w okresie letnim problemem jest niski stan wód szczególnie na Wiśle. Przekształcenie jej w drogę wodną wymagałoby wielomiliardowych inwestycji i nie wiadomo, czy jest to opłacalne. 

Czytaj też: Polską żeglugę śródlądową odbudować mogą tylko przewozy na dużą skalę

Obecnie realizowane są projekty związane z przywróceniem żeglowności Odry, która może być wykorzystywana w transporcie ponadgabarytów i kontenerów. Z kolei Port Szczecin chce odgrywać rolę portu śródlądowego dzięki połączeniu z niemiecką siecią dróg wodnych.

Czytaj także: Krzysztof Urbaś: Port Szczecin ma większy potencjał dla przeładunku kontenerów

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close