Partnerzy portalu

Opóźnienia destabilizują pracę europejskich portów

Od kilku tygodni w portach zachodnioeuropejskich dużym problemem są opóźnienia i kongestia. Statki czekają nawet 2 tygodnie na wpłynięcie do portu Rotterdam. Problemy występują też w porcie Hamburg i odbijają się na działalności całej branży logistycznej. 

fot. Port Hamburg

Kongestia w portach chińskich, rekordowe zamówienia na przewozy kontenerów oraz blokada Kanału Sueskiego spowodowała poważne zakłócenia w globalnych łańcuchach logistycznych. W ostatnich tygodniach bardzo trudna sytuacja występuje w portach europejskich. Pojawiają się ogromne opóźnienia w dostawach, a stawki frachtu biją kolejne rekordy. 

Czytaj także: Niezawodność rozkładu przewoźników morskich przebiła… podłogę

— Sytuacja która obecnie występuje w europejskich portach jest dla nas bezprecedensowym wyzwaniem. W tej chwili statki muszą czekać nawet 2 tygodnie na wpłynięcie do Portu Rotterdam. To w konsekwencji powoduje opóznienie w Hamburgu. W ostatnich tygodniach rekordowe wolumeny transportu kontenerów występują nie tylko na szlakach z i do Dalekiego Wschodu ale także na trasach transatlantyckich. Na to nałożyła się blokada Kanału Sueskiego, której skutki odczuwamy do dziś. Sytuacja zaczyna negatywnie wpływać na gospodarkę szczególnie na eksport. Musimy czekać na kontenery z importu. To wstrzymuje możliwość wysyłki towarów eksportowych nawet na 14 dni — powiedział Thomas Lütje, dyrektor sprzedaży HHLA Hamburger Hafen und Logistik, podczas konferencji zorganizowanej przez port Hamburg. 

Sytuacja w żegludze oceanicznej odbija się już na przewoźnikach kolejowych prowadzących przewozy kontenerów z i do portów. W tej chwili muszą modyfikować rozkłady jazdy. Niestety  coraz trudniej przewidzieć kiedy dotrze ładunek. 

— Z powodu opóźnień w dostawie ładunków w transporcie morskim pociągi muszą dłużej stać na stacjach w portach co generuje duże koszty. Bardzo istotna jest komunikacja z armatorami, która pozwala reagować na przewidywane opóźnienia i odpowiednio planować ruch pociągów, niestety możliwości reagowania są ograniczone — skomentował Axel Plaß, prezes operatora logistycznego Zippel Group 

Straty dla gospodarki

Wysokie stawki frachtu sprzyjają dobrym wynikom finansowym największych armatorów oceanicznych. Jednak odbywa się to kosztem importerów, eksporterów i spedytorów. Utrudnienia w eksporcie mogą spowolnić wyjście europejskiej gospodarki z kryzysu gospodarczego spowodowanego pandemią. Niestety eksperci nie mają optymistycznych prognoza na najbliższe miesiące.

— Obecna sytuacja sprzyja armatorom oceanicznym, którzy mogą narzucać bardzo wysokie stawki frachtu. Dzięki temu osiągają oni rekordowe wyniki finansowe. Armatorzy mogą też narzucać operatorom logistycznym takie decyzje jak zmiana portu, w którym nastąpi rozładunek. Musimy się do tego dostosować. Obecnie zapotrzebowanie na fracht kontenerowy przewyższa zdolności przewozowe branży morskiej. Obawiam się, że sytuacja ta nie poprawi się aż do następnego chińskiego nowego roku — uważa Ronny Kehrhahn, prokurent w IGS Intermodal Container Logistics.

W chwili obecnej kluczowa dla zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw jest komunikacja, a lepiej sobie radzą te terminale i spółki spedycyjne, które zainwestowały w nowoczesne narzędzia IT.

— Sytuacja w porcie Hamburg i tak wygląda lepiej niż w innych zachodnioeuropejskich terminalach morskich. Wynika to z dużego udziału transportu kolejowego w wywozie i dowozie ładunków od strony lądu. Obecne problemy pokazują jak ważne jest sprawne działanie całego łańcucha dostaw oraz nowoczesne technologie komunikacyjne. Na niezawodność dostaw składają się tysiące drobnych elementów i one muszą być dobrze zgrane — uważa Thomas Lütje. 

Czytaj też: Druga strona medalu transportu morskiego

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Najnowsze

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close