Szybki wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku
Transport kontenerów między Chinami a Europą na rosyjskiej sieci kolejowej w okresie od stycznia do maja 2021 wzrósł o 60% w porównaniu do ubiegłego roku. Szybciej rośnie przewóz jednostek w kierunku wschodnim.

Przez pierwsze pięć miesięcy 2021 r. na liniach kolejowych łączących Chiny i Unię Europejską przez Rosję przetransportowano łącznie 292.100 TEU, z czego 278.800 stanowiły pełne skrzynie. Na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku przewieziono 2,2 mln ton ładunku, co stanowi wzrost 1,8 razy w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku — poinformowały Koleje Rosyjskie RŻD.
Z kolei UTLC ERA, która organizuje przewozy intemrodalne między Chinami a UE przez Kazachstan, Rosję i Białoruś poinformowała, że maju pobity został kolejny rekord przewozów: po raz pierwszy na tej głównej odnodze NJS przetransportowano ponad 60 tys TEU w ciągu jednego miesiąca. Natomiast od stycznia do maja UTLC ERA przewiozła 274.400 TEU – o 60% więcej niż rok temu.
Kolej przejmuje ruch między Chinami a UE
Wyższa dynamika wzrostu dotyczy pociągów w kierunku wschodnim. Z danych Kolei Rosyjskich wynika, że omawianym okresie transport kontenerów z Chin do Rosji wzrósł 1,6 razy do poziomu 188.400 TEU, natomiast w przeciwnym kierunku 2,2 razy do poziomu 103.700 TEU. Szybszy przyrost liczby kontenerów wysyłanych z Europy do Chin jest odpowiedzią na problem dostępności jednostek w chińskich portach, który spowodował duże zakłócenia w światowym transporcie morskim.
Czytaj także: Niezawodność rozkładu przewoźników morskich przebiła… podłogę
Koleje Rosyjskie informują, że szybki wzrost przewozów na Nowym Jedwabnym Szlaku to zarówno efekt rosnącego wolumenu handlu między UE a Chinami jak i usprawnieniami, które wprowadzają przewoźnicy oraz zarządcy infrastruktury kolejowej. RŻD w ostatnim okresie wprowadzała „konkurencyjne warunki cenowe” z kolei stawki frachtu w transporcie oceanicznym biją kolejne rekordy, co skłania spedytorów do szukania alternatywnych form transportu dla ładunków. Obecnie nawet ładunki wysyłane do chińskich miast portowych zaczynają trafiać koleją.
Czytaj także: Maersk przewozi ładunki koleją z Hiszpanii do Chin