Maersk przewozi ładunki koleją z Hiszpanii do Chin
Maersk we współpracy z RTSB uruchomił pierwszy pociąg blokowy przewożący produkty chemiczne z Hiszpanii do Chin. Armator zorganizował transport lądowy, gdyż szlaki oceaniczne z Europy do Azji obecnie są zatkane.

Pierwszy pociąg przewożący 37 40-stopowych kontenerów wyruszył z Hiszpanii do Chin przez Duisburg oraz Małaszewicze. Docelowy terminal znajduje się w nadmorskim Nansha, stolicy prowincji Guangdong w południowej części Chin. To kolejny pociąg intermodalny uruchomiony przez jednego z największych armatorów oceanicznych. Przewóz kontenerów z Cartagena do Nansha zajmie 32 dni, a ładunek dotrze tam pod koniec czerwca
Przewoźnicy morscy od kilku miesięcy szukają alternatywnych gałęzi transportu z powodu kongestii w portach i problemach z dostępnością kontenerów. W ostatnich tygodniach w chińskich portach w tym również w Nanshan była spora kongestia, a kontenerowce muszą czekać na kotwicy na wpłynięcie do terminali. Z tego powodu Maersk postanowił zorganizować transport koleją.
Czytaj także: Druga strona medalu transportu morskiego
— W chwili obecnej zdolności przewozowe w transporcie oceanicznym w kierunku wschodnim są ograniczone. Cały czas staramy się spełnić zlecenia naszych klientów. Znaleźliśmy rozwiązanie dla dużej firmy z branży chemicznej. Zintegrowaliśmy różne gałęzie transportu, aby zapewnić elastyczność i niezawodność dostawy produktów chemicznych — skomentował Javier Martin, szef regionu South West Europe and Maghreb w segmencie Intermodal Maersk.
Transport chemikaliów
Kombinowany transport cargo chemicznego jest zadaniem złożonym, wymagającym dobrego przygotowania. Kolej międzykontynentalna zdaniem Maersk jest dobrym rozwiązaniem dla łańcuchów dostaw w branży chemicznej. Warto też podkreślić, że jest to pierwszy pociąg z ładunkiem eksportowym z Europy Południowej do Azji, który duński armator uruchomił we współpracy z przewoźnikiem RTSB, który ma duże doświadczenie na Nowym Jedwabnym Szlaku.
— Będziemy kontynuować współpracę z naszymi partnerami kolejowymi w celu zapewnienia szybkiej i niezawodnej usługi klientom. Ten międzykontynentalny pociąg blokowy jedzie zgodnie z założonym rozkładem jazdy, co jest podstawą dla dalszego rozwoju tranzytu międzykontynentalnego. Obecnie pracujemy nad uruchomieniem kolejnego pociągu do Szanghaju, który przewiezie 41 kontenerów 40-stopowych — powiedział James Seale, menadżer produktu Maersk.
Oprócz problemów z kongestią w portach dużym czynnikiem sprzyjającym uruchomieniu nowych pociągów na Nowym Jedwabnym Szlaku są wysokie stawki frachtu morskiego, które sprawiają, że kolej staje się konkurencyjna nie tylko czasowo ale też cenowo.