DB chcą być neutralne klimatycznie w 2040 r.
Grupa DB chce osiągnąć neutralność klimatyczną 10 lat wcześniej niż pierwotnie planowano — już w 2040 roku, poinformował radę nadzorczą spółki prezes Richard Lutz. Cel klimatyczny dotyczy działalności przedsiębiorstw kolejowych w Niemczech oraz globalnych operacji firmy logistycznej DB Schenker.

Od 2006 r. Grupa DB obniżyła emisje CO2 o 34%. Obecnie Koleje Niemieckie skupiają się na modernizacji stacji kolejowych, zakładów przemysłowych, biurowców. Celem tych inwestycji jest przestawienie się na wykorzystywanie w nich elektryczności w 100% ze źródeł odnawialnych już w 2025 r.
W najbliższej dekadzie Grupa DB na odnowić tabor i przestawić się na wykorzystanie paliwa wodorowego i pociągów na baterie na liniach niezelektryfikowanych, które obecnie stanowią 40% niemieckiej sieci kolejowej. Jednym z dużych wyzwań będzie modernizacja lokomotyw manewrowych. Obecnie w Niemczech wykorzystywanych 2700 takich pojazdów z napędem dieslowskim. Wiele z nich nie spełnia dzisiejszych norm emisji spalin.
Czytaj też: Napęd wodorowy wkracza do kolei towarowej
Prezes DB zwrócił uwagę, że transport kolejowy może być pionierem zielonej rewolucji w całej gospodarce i stanowić wzór dla innych branż.
Wzór dla innych branż
— W ciągu ostatnich 30 lat koleje były w stanie znacznie zredukować emisję CO2, o około 70 proc. Podróżowanie pociągiem to aktywna ochrona klimatu. I właśnie dlatego ofensywa inwestycyjna i modernizacyjna naszej strategii Strong Rail jest właściwym sposobem na zorganizowanie zmiany modalnej i osiągnięcie celów klimatycznych — powiedział Richard Lutz na spotkaniu rady nadzorczej DB.
Zgodnie z przyjętym w 2019 planem DB będzie w 2038 r. wykorzystywać wyłącznie zieloną energię nie tylko do zasilania swych nieruchomości i zakładów ale także w sieci trakcyjnej. DB Cargo ma zwiększyć pracę przewozową o 70% a jej udział w rynku przewozów towarowych w Niemczech ma wzrosnąć do 25%.
Zrównoważony transport jest także celem zagranicznych spółek z Grupy DB. Niedawno DB Cargo Polska i PKP Energetyka rozpoczęły współpracę w ramach Programu Zielona Kolej, którego celem jest wypracowanie zasad zasilania realizowanych przez DB Cargo Polska przewozów kolejowych energią trakcyjną pochodzącą z odnawialnych źródeł energii (OZE) w 100% w ciągu 3 lat.
Czytaj też: DB Cargo Polska i PKP Energetyka wprowadzą usługę ekologicznego transportu towarów