Partnerzy portalu

Napęd wodorowy wkracza do kolei towarowej

Paliwo wodorowe wskazywane jest jako napęd przyszłości dla pojazdów poruszających się na niezelektryfikowanych liniach kolejowych. W transporcie intermodalnym w Europie napęd wodorowy będzie mieć największe znaczenie na bocznicach i w terminalach. Jednym z pionierów nowej technologii chce być Pesa.

Napęd wodorowy
fot. duisport

W Polsce, Niemczech i innych państwach UE pociągi intermodalne kursują głównie po liniach zelektryfikowanych i przewozy ładunków między terminalami już teraz mogą spełniać wymogi zeroemisyjności CO2.

Zobacz także: METRANS uruchomił bezemisyjne przewozy intermodalne

Problemem pozostają natomiast operacje na bocznicach. Obecnie w samych Niemczech eksploatowanych jest 2700 lokomotyw manewrowych z napędem dieslowskim. Wiele z nich to pojazdy wyprodukowane przed 1972 r. kiedy weszły w życie normy emisji paliw. To powoduje, że ich eksploatacja ma negatywny wpływ na jakość powietrza w okolicy bocznic i terminali. Podobnie wygląda sytuacja w innych krajach europejskich.

Zobacz także: UE: czysty wodór dla energetyki i transportu

Z wyżej wymienionych powodów Port Duisburg we współpracy z Niemieckim Centrum Transportu Lotniczego i Kosmicznego (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) oraz Centrum Techniki Ogniw Paliwowych (Zentrum für Brennstoffzellen-Technik) przygotowuje projekt badawczy lokomotywy manewrowej z napędem wodorowym. To długofalowe przedsięwzięcia, którego celem jest redukcja emisji gazów cieplarnianych związanych z operacjami na bocznicach i terminalach przeładunkowych. Pilotażowe badanie wesprze Ministerstwo Innowacji, Cyfryzacji i Energii Nadrenii Północnej Westfalii. 

Projekt rządu Nadrenii oraz spółki duisport ma na celu rozpoznanie warunków koniecznych do długofalowej konwersji z napędu spalinowego na ogniwa wodorowe. Badane będą zarówno możliwości konstrukcji nowych pojazdów jak też zmiany napędu w obecnie eksploatowanych lokomotywach.

Polski projekt

Prace nad projektem lokomotywy manewrowej z napędem wodorowym prowadzone są także w naszym kraju. Pod koniec 2021 roku zaprezentowany ma być prototyp takiego pojazdu opracowany przez bydgoską Pesę – zapowiedział 11 marca podczas konferencji prasowej prezes tej spółki Krzysztof Zdziarski. W grudniu 2019 r. Pesa podpisała list intencyjny z PKN Orlen ws. opracowania projektu lokomotywy na wodór. Orlen jest jednym z największych producentów tego gazu na świecie, stąd zainteresowanie koncernu projektem. Pesa współpracuje również z PKP Intercity nad projektami pociągów pasażerskich z napędem wodorowym. 

Współpraca Pesy i Orlenu obejmuje wymianę informacji oraz badania, które doprowadzą do opracowania przez pojazdu szynowego wyposażonego w napęd oparty na wodorowych ogniwach paliwowych. Obie firmy po przeprowadzeniu testów pojazdów, wdrożą je do komercyjnych rozwiązań. Technologia ta będzie mogła zostać wykorzystana zarówno w lokomotywach towarowych, jak i pojazdach szynowych przeznaczonych do przewozu osób.

Lokomotywy trakcyjne

Z innym problemem jeśli chodzi o redukcję emisji gazów cieplarnianych borykają się przewoźnicy i intermodalni w Ameryce Północnej. Kolejowe przewozy kontenerowe na tym kontynencie są bardzo popularne ale prowadzone są niemal wyłącznie na liniach niezelektryfikowanych. Z tego powodu przejście na gospodarkę bezemisyjną wymaga tam opracowania aletrnatywnego napędu lokomotyw trakcyjnych.

Canadian Pacific Railway, która jest dziesiątym największym przewoźnikiem kolejowym na świecie, z dużym udziałem przewozów intermodalnych w swojej ofercie, rozpoczęła prace na projektem lokomotyw trakcyjnych ekologicznym napędem. 9 marca CP poinformowała o rozpoczęciu współpracy z firmą Ballard – producentem wodorowych ogniw paliwowych. Projekt przewiduje dostarczenie ogniw, które będą generować 1,2 megawaty energii elektrycznej. Ballard dostarczy pierwsze sześć ogniw o mocy 200 kW jeszcze w 2021 r. 

— Sposób, w jaki napędzamy nasze pociągi, ma znaczenie dla naszych klientów, pracowników, akcjonariuszy i społeczności, w której działamy. Technologia (wodorowa) daje możliwość wyeliminowania emisji z ruchu pociągów towarowych, które już stanowią najbardziej efektywną metodę transportu towarów drogą lądową — komentuje Keith Creel, prezes Canadian Pacific. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close