Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Blisko do dziesięciokrotnego przebicia kosztów transportu morskiego

O niebotycznych dotychczas poziomach dopłat do kosztów transportu drobnicy w kontenerach w umowach spot informują spedytorzy z USA i Europy. Co gorsza, mówią o dalszym ich wzroście co najmniej do końca czerwca. Bliski jest dzień, w którym stawki frachtu w umowach spot na niektórych trasach będą o 1000 proc. wyższe niż rok temu.

Blisko do dziesięciokrotnego przebicia kosztów transportu morskiego
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. Michela Canale

Powód

Przyczyną jest nowe zakłócenia w łańcuchu dostaw, z powodu niemal całkowitego zamknięcia przed dwu tygodniami głównego terminala w Shenzien – Yantian, bowiem personel znów jest masowo zainfekowany koronawirusem. To newralgiczny port Chin, zajmował w ub. roku czwartą pozycję na świecie pod względem wolumenu przeładunków (27,7 mln TEU). Statki mające tam zawijać niektórzy armatorzy, jak: Maersk, Hapag-Lloyd, Ocean Network Express skierowali do innych (już przeciążonych) portów regionu południowego Chin. Ponieważ powstają opóźnienia, przewoźnicy pobierają dodatkowe opłaty „za zatory komunikacyjne”, ale także za dostęp (slot) na pierwszym wypływającym statku.

O ile podrożało?

Formalnie, tej dramatycznej sytuacji nie odzwierciedlają jeszcze główne indeksy transportu kontenerowego tego regionu.
Ogólna wartość Ningbo Containerized Freight Index wzrosła w 23-tym tygodniu o 4,6 proc. (do 3234,0 punktów) w porównaniu do tygodnia 22, bowiem stawki frachtu w umowach spot wzrosły na siedemnastu, spośród dwudziestu jeden analizowanych tras, podczas gdy na pozostałych czterech spadły. Ale już indeksy towarowe z portu Ningbo do portów europejskich podniosły się żwawiej, do 4890,0 pkt. (wzrost o 6,2 proc.), bowiem podaż usług przewozowych nie była w stanie zaspokoić popytu. Z podobnych powodów Shanghai Containerized Freight Index w końcu minionego tygodnia miał średnią wartość 3703,93 USD/TEU i wzrósł „tylko” o 2,5 proc. Był zatem niższy, niż w najwyższym w tym roku notowaniach z 6-tego lutego (2884,61 USD/TEU).
Ale to „oficjalne” dane. Te realne, uwzględniające wspomniane dopłaty, to inny świat.

Nie ma limitów…

Nie ma już żadnego pułapu w dopłatach, czyli stawek premium, ponieważ USA z pewnością będą musiały zmierzyć się z ogromnymi niedoborami produktów przez następne trzy do sześciu miesięcy – informuje S&P Global Platts.
Linie wysyłkowe żądają za transport z portów Chin do portów zachodniego wybrzeża USA ok. 10 tys. USD/FEU, do portów wschodniego wybrzeża – 12 – 14 tys. TEU (cytowany nadawca żywicy polimerowej zażądał za przewóz ładunku z Korei Płd. do Houston 20 tys. USD/TEU i… dostał), natomiast do centrów logistycznych w środku lądu, jak Chicago, Memphis i Atlanta – 25 tys. USD/FEU.
Równie ponure są nastroje eksporterów i importerów na linii Azja – Europa. Według Platts, wielu jego rozmówców – spedytorów spodziewa się, że realne stawki frachtu spot przekroczą wkrótce poziom 15 000 USD/FEU, przy czym niektórzy z nich mówią nawet o 18 000 USD/FEU dla transportu towarów w handlu Azja – Europa.
Problemy logistyczne dotknęły pośrednio także transport transatlantycki. Kanadyjski importer z Europy Północnej musiał dopłacić 1700 dolarów do stawki 4300 USD/FEU, by jego ładunek przesunął się w kolejce, w tej sytuacji awaryjnej.

W tym morzu złych informacji jest, paradoksalnie, jedna dobra. Kilka europejskich portów wyraziło nadzieję, że jeśli towary będą z opóźnieniem przypływać z Chin lub statki przywiozą mniej ładunków, omijając Yantian, to porty te będą w stanie usunąć zaległości w rytmicznej obsłudze.

Czytaj również:
Wydłuża się chaos w transporcie morskim, ale i odnawia pandemia covid
Transport morski: jest drogo? Będzie drożej

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close