Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Wydłuża się chaos w transporcie morskim, ale i odnawia pandemia covid

Jeszcze nie minęły skutki zatoru w Kanale Sueskim, a na kontenerowy transport morski spadł nowy problem, burzący harmonogramy. W ub. tygodniu zamknięty został zachodni, główny terminal z trzema pirsami w chińskim  porcie – hubie Yantian, który leży w jednej z dzielnic Shenzhen. 

Yantian

Jego mniejszy terminal, wschodni, pracuje tylko na 30 proc. obrotów. Przewoźnicy przekierowują co prawda statki do innych portów w regionie, lecz to stało się powodem tylko pogłębiającym chaos w logistyce z/do Dalekiego Wschodu. Już od kilku miesięcy uważany jest za „przegrzany”, bowiem brakuje mocy przewozowych w sytuacji dużego popytu na transport, porty notują zatory, permanentnie brakuje pustych kontenerów.

W ocenie ekspertów, skutki tych zakłóceń w Yantian będą odczuwalne przez wiele tygodni, ponieważ spedytorzy walczą z ogromnymi i rosnącymi zaległościami w odprawie towarów w kontenerach. Ale może być jeszcze gorzej, bo nie wiadomo, kiedy usunięty zostanie problem, który doprowadzić do obecnego chaosu.

Dlaczego?

Powodem przerwy w pracy Yantian International Container Terminal (YICT) jest ponowny wybuch pandemii covid-19. Według różnych doniesień, rozszerzające się ogniska pandemii notuje się od co najmniej dwu – trzech tygodni w regionach Południowych Chin.

Zarząd portu Yantian poinformował oficjalnie, że od minionej środy 50 dokerów zaraziło się covid-19. Prawdopodobnie już wcześniej spora ich liczba też przeszła na chorobowe, czyli nie ma kto obsługiwać statków. Według jednego ze spedytorów wypowiadającego się dla Lloyd’sLoadingList, zaległości w przeładunkach towarów eksportowych w kontenerach w porcie w Yantian i okolicznych magazynach „są astronomiczne”. 

Próby ratowania sytuacji

Główne linie żeglugowe zmieniają na gwałt trasy statków. CMA CGM poinformował, że 13 najbliższych konterowców będzie pomijać Yantian – co najmniej do 17 czerwca. Z tego pięć zostanie skierowanych do portu Shekou, trzy Nansha zamiast. Także Ocean Network Express (ONE) przekazał informację, że na trasach trans pacyficznych, do Europy i wewnątrz Azji statki zamiast do Yantian zawiną do Nansha.

Z kolei Maersk ostrzega, że zamknięcie jednego z największych światowych portów kontenerowych z powodu epidemii spowoduje opóźnienia w transporcie trwające do dwóch tygodni, ponieważ omijanie Yantian zablokuje działalność innych, najbliższych portów. Przemawiając podczas seminarium Nikhil Palsule, szef ds. ładunków regionu Azji i Pacyfiku Maerska powiedział, że nadal nie jeszcze wiadome, kiedy zachodni terminal w Yantian zostanie ponownie otwarty. W jego ocenie, obecnie „jest coraz gorzej, zanim będzie lepiej”. 

Koszty w górę

Na tę sytuację rynek zareagował natychmiast. Stawki frachtu spot z Azji do Europy Północnej skoczyły w ciągu tygodnia o 10 proc., do 10.445 dolarów za 40 ft, zgodnie z notowaniami Freightos Baltic Index (FBX). Fracht podrożał także w eksporcie do zachodnich portów USA – w ciągu tygodnia podrożał o 2,7 proc. do 5518 dolarów za FEU.

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close