Partnerzy portalu

slideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslideslide

Ruszyły kolejne pociągi z Turcji do Chin na Korytarzu Środkowym

Z Turcji wyruszyły kolejne pociągi z ładunkami eksportowymi do Chin, które przejadą Korytarzem Transkaspisjkim. Tureckie Koleje przewidują, że ta odnoga Nowego Jedwabnego Szlaku będzie mogła obsługiwać nawet 1500 pociągów rocznie.

z Turcji
fot. TCDD Tasimacilik AS

24 maja o z Izmitu wyruszyły dwa składy transportujące łącznie 41 kontenerów, w których przewożonych jest 2250 .t płyty wiórowej. Transport został zorganizowany dzięki współpracy państwowego tureckiego przewoźnika towarowego TCDD Tasimacilik AS i operatora Pacific Eurasia Logistics. Pociągi pokonają trasę przez Gruzję, linię Baku – Tibilisi – Kars, następnie promami przepłyną Morze Kaspijskie do portu Aktau w Kazachstanie, skąd pojadą do chińskiego hubu logistycznego w Xi’an. Szlak ten liczy 8693 km.

Alper Taylan, menedżer ds. logistyki Pacific Eurasia, potwierdził, że szósty i siódmy pociąg w 2021 roku dotrą do Xi’an za około 12 dni. Jego zdaniem w ciągu kilku lat liczba pociągów pokonujących tę trasę ma wynieść rocznie 1500 a wolumen kontenerów transportowanych Korytarzem Środkowym między Chinami a Turcją osiągnąć ma poziom 60 tysięcy TEU. 

Przedstawiciel tureckiego operatora logistycznego podkreśla, że kolej intermodalna jest wybierana do przewozu coraz bardziej zróżnicowanych ładunków. Początkowo były to głównie lodówki. Obecnie w kontenerach przewozi się chemikalia i płyty pokryte melaniną. 

Perspektywiczna trasa

Pierwszy pociąg z ładunkiem eksportowym odjeżdżający z Turcji do Chin wyruszył ze Stambułu 4 grudnia 2020 r. Dotychczas linią Baku – Tibilisi – Kars i środkowym korytarzem przewieziono 8500 ton ładunków z Turcji do Chin za pomocą 5 pociągów. Zdecydowanie więcej towarów przewozi się natomiast z Chin do Turcji. Całkowity wolumen ładunków przetransportowanych między tymi krajami osiągnął już poziom 100 tysięcy ton. 

Korytarz Środkowy zyskał na znaczeniu po tym jak w 2019 r. usprawniono połączenia feederowe między Azerbejdżanem a Kazachstanem. Duże znacznie miało także uruchomienie przewozów kolejowych tunelem pod cieśniną Bosfor, dzięki czemu ta odnoga Nowego Jedwabnego Szlaku stała się dostępna także dla państw Europy Południowo – Wschodniej. 

Jedna z proponowanych tras Korytarza Środkowego wiedzie przez Odessę do Polski wykorzystując linię szerokotorową LHS. Jednak dla polskich operatorów logistycznych bardziej opłacalne okazało się trasowanie pociągów nie przez Turcję lecz przez Ukrainę i Rosję. Połączenia takie rozwijają się od ubiegłego roku. 

Zobacz także: Pierwszy pociąg przejechał nową trasą z Chin do Sławkowa

Możliwość komentowania została wyłączona.

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close