Ruszyły kolejne pociągi z Turcji do Chin na Korytarzu Środkowym
Z Turcji wyruszyły kolejne pociągi z ładunkami eksportowymi do Chin, które przejadą Korytarzem Transkaspisjkim. Tureckie Koleje przewidują, że ta odnoga Nowego Jedwabnego Szlaku będzie mogła obsługiwać nawet 1500 pociągów rocznie.

24 maja o z Izmitu wyruszyły dwa składy transportujące łącznie 41 kontenerów, w których przewożonych jest 2250 .t płyty wiórowej. Transport został zorganizowany dzięki współpracy państwowego tureckiego przewoźnika towarowego TCDD Tasimacilik AS i operatora Pacific Eurasia Logistics. Pociągi pokonają trasę przez Gruzję, linię Baku – Tibilisi – Kars, następnie promami przepłyną Morze Kaspijskie do portu Aktau w Kazachstanie, skąd pojadą do chińskiego hubu logistycznego w Xi’an. Szlak ten liczy 8693 km.
Alper Taylan, menedżer ds. logistyki Pacific Eurasia, potwierdził, że szósty i siódmy pociąg w 2021 roku dotrą do Xi’an za około 12 dni. Jego zdaniem w ciągu kilku lat liczba pociągów pokonujących tę trasę ma wynieść rocznie 1500 a wolumen kontenerów transportowanych Korytarzem Środkowym między Chinami a Turcją osiągnąć ma poziom 60 tysięcy TEU.
Przedstawiciel tureckiego operatora logistycznego podkreśla, że kolej intermodalna jest wybierana do przewozu coraz bardziej zróżnicowanych ładunków. Początkowo były to głównie lodówki. Obecnie w kontenerach przewozi się chemikalia i płyty pokryte melaniną.
Perspektywiczna trasa
Pierwszy pociąg z ładunkiem eksportowym odjeżdżający z Turcji do Chin wyruszył ze Stambułu 4 grudnia 2020 r. Dotychczas linią Baku – Tibilisi – Kars i środkowym korytarzem przewieziono 8500 ton ładunków z Turcji do Chin za pomocą 5 pociągów. Zdecydowanie więcej towarów przewozi się natomiast z Chin do Turcji. Całkowity wolumen ładunków przetransportowanych między tymi krajami osiągnął już poziom 100 tysięcy ton.
Korytarz Środkowy zyskał na znaczeniu po tym jak w 2019 r. usprawniono połączenia feederowe między Azerbejdżanem a Kazachstanem. Duże znacznie miało także uruchomienie przewozów kolejowych tunelem pod cieśniną Bosfor, dzięki czemu ta odnoga Nowego Jedwabnego Szlaku stała się dostępna także dla państw Europy Południowo – Wschodniej.
Jedna z proponowanych tras Korytarza Środkowego wiedzie przez Odessę do Polski wykorzystując linię szerokotorową LHS. Jednak dla polskich operatorów logistycznych bardziej opłacalne okazało się trasowanie pociągów nie przez Turcję lecz przez Ukrainę i Rosję. Połączenia takie rozwijają się od ubiegłego roku.
Zobacz także: Pierwszy pociąg przejechał nową trasą z Chin do Sławkowa