Ruszyły prace Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców
Przedstawiciele polskiej branży drogowej biorą udział w pracach powołanej przez Komisję Europejską Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców. Celem tej inicjatywy jest wyjaśnienie wątpliwości wokół krytykowanego przez przewoźników samochodowych i branżę intermodalną Pakietu Mobilności.

Margareta Przybyła reprezentująca Zrzeszenie Międzynarodowych Przewoźników Drogowych, Joanna Jasiewicz ze związku pracodawców Transport i Logistyka Polska, oraz Bartłomiej Zgudziak z Grupy INELO dołączyli do Grupy Ekspertów ds. delegowania kierowców. Głównym zadaniem ekspertów jest wymiana informacji i wiedzy, zgłaszanie pytań interpretacyjnych, a także wspieranie Komisji Europejskiej w wypracowaniu odpowiedzi na liczne pytania interpretacyjne. Pierwsze posiedzenie grupy odbyło się 7 maja. KE planuje jeszcze 4 kolejne posiedzenia do końca 2021 r.
Przepisy o delegowaniu kierowców, które wprowadzono wraz z przyjętym 15 lipca 2020 r. Pakietem Mobilności budzą wiele kontrowersji. Na kierowców nałożono obowiązek powrotu do kraju macierzystego co 8 tygodni oraz ograniczono możliwość wykonywania przewozów kabotażowych w innych krajach. Przewoźnicy samochodowi wskazują, że nałożenie na kierowców nowych obowiązków sprawi, że będą wykonywać dodatkowe przejazdy, co wygeneruje niepotrzebne emisje CO2. Obawy branży potwierdziły wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Komisji Europejskiej.
Zobacz także: KE potwierdziła negatywny wpływ Pakietu Mobilności na klimat
Nowe zasady delegowania kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe będą obowiązywać od 2 lutego 2022 r. Zgodnie z nimi kierowcy wykonujący przewozy dwustronne z i do państwa w którym ma siedzibę przedsiębiorstwa oraz część przewozów transgranicznych i przewozy tylko przez terytorium jednego państwa członkowskiego nie są uznawani za delegowanych. W pozostałych przypadkach kierowcy są uznawani za pracowników delegowanych i będą podlegać przepisom pracy państwa, w którym wykonują przewozy.
— Praktyczne wdrażanie tych zasad, w tym wymogów administracyjnych i środków kontrolnych, rodzi liczne pytania w sektorze i społeczności wykonawczej, a także w państwach członkowskich, które przygotowują środki transpozycji. Aby osiągnąć cele obowiązującego prawodawstwa, niezwykle ważne jest zapewnienie wspólnego zrozumienia i prawidłowego stosowania przepisów — skomentował Bartłomiej Zgudziak, ekspert INELO.
Pakiet Mobilności był także krytykowany przez przedstawicieli branży intermodalnej, którzy wskazali, że nowe regulacje zmniejszają konkurencyjność transportu kolejowego w stosunku do dalekobieżnych przewozów drogowych. Najbardziej krytykowanym zapisem pakietu jest umożliwienie państwom członkowskim zawieszenie stosowania artykułu 4 dyrektywy 92/106/EEC, który określa że transport na pierwszej i ostatniej mili jest traktowany jak część przewozów intermodalnych.
Zobacz także: Pakiet Mobilności może zaszkodzić przewozom intermodalnym