VTG na drodze do cyfryzacji floty wagonów towarowych
Pięć lat temu niemiecka firma leasingowa VTG, która jest właścicielem jednej z największych flot wagonów towarowych w Europie, przyjęła strategię cyfryzacji. Jakie rozwiązania zostały wprowadzone w tym czasie?

„Tylko cyfrowe usługi kolejowe zachowają swoje miejsce w globalnych potokach handlowych w przyszłości” – tak uważa Heiko Fischer, prezes VTG, niemieckiej firmy leasingowej, która posiada ponad 95 tys. wagonów towarowych. Ta teza jak najdobitniej oddaje istotę polityki spółki. Faktem jest, że w 2016 roku firma przyjęła strategię cyfryzacji i od tego czasu ufnie zmierza w kierunku cyfryzacji swoich usług.
Telematyka
VTG rozpoczęła swoją drogę do cyfryzacji od telematyki. Od końca 2016 roku firma wyposaża swoje wagony w specjalne moduły zwane VTG Connector. W istocie jest to tracker GPS, który przez satelitę przesyła dane o prędkości wagonu, jego lokalizacji itp. Urządzenia te zostały wyprodukowane przez szwajcarską firmę Nexxiot.

W tym roku spółka VTG podpisała umowę z nowym dostawcą. To holenderska firma Intermodal Telematics, która w ciągu 1,5 roku zainstaluje 15 tys. swoich urządzeń w wagonach VTG. Produkty obu producentów łączy jedno, a mianowicie możliwość ładowania urządzeń podczas jazdy za pomocą paneli słonecznych.
Platformy internetowe
Telematyka stała się podstawą uruchamiania platform internetowych dla klientów VTG. Początkowo firma uruchomiła usługę cyfrową VTG Connect, której główną funkcją jest śledzenie ruchu wagonów. W 2020 roku firma opracowała nową platformę internetową o nazwie traigo. W porównaniu do VTG Connect ma znacznie szerszy zakres funkcji. Z jego pomocą klienci mogą nie tylko śledzić ruch wagonów, ale także monitorować ich stan techniczny, planować ich naprawę i nie tylko. Nowy system pomaga zredukować papierkową robotę między kontrahentami.
Łańcuch chłodniczy
Jesienią ubiegłego roku VTG rozpoczęło wdrażanie cyfrowego rozwiązania dla łańcucha chłodniczego, a od grudnia nowa usługa jest dostępna dla klientów. Chodzi o wyposażenie 3000 wagonów uczestniczących w łańcuchu chłodniczym w specjalne czujniki temperatury, które z kolei są podłączone do wspomnianej platformy internetowej traigo. VTG realizuje ten projekt wspólnie ze szwajcarską firmą informatyczną Nexxiot.
Dane z czujników w czasie rzeczywistym są przetwarzane za pomocą oprogramowania Nexxiot Connect Cloud. Ich szczegółowa ocena i dalsze analizy są dostępne dla klientów na platformie VTG traigo. W przypadku zmiany temperatury wszyscy uprawnieni uczestnicy transportu otrzymują wiadomość za pośrednictwem systemu online. Gwarantuje to, że przewożony w wagonach towar dotrze do miejsca przeznaczenia w idealnym stanie. Dotyczy to zwłaszcza branż takich jak farmaceutyczna, chemiczna i spożywcza.
Monitorowanie stanu wagonów
Kolejną innowacją jest wprowadzenie ciągłego monitorowania wagonów. W tym celu latem 2020 roku firma VTG rozpoczęła testowanie technologii czujników cyfrowych. Dlatego w kilku wagonach zainstalowano siedem typów czujników o różnych funkcjach. W szczególności niektóre czujniki informują o pojawieniu się drgań na zestawie kołowym, co pozwala wykryć zużycie na wczesnych etapach; inni monitorują układ hamulcowy itp.
Zestaw różnych czujników pozwala operatorom lepiej monitorować stan techniczny wagonów. „Ciągłe monitorowanie wagonów pozwala na bardziej efektywne planowanie utrzymania. Można to zrobić w razie potrzeby, a nie w określonym czasie, co znacznie skraca czas przestoju wagonów i poprawia dostępność floty wysokowydajnych kolejowych przewozów towarowych” – powiedziała firma. Testy potrwają do końca 2023 roku, po czym to rozwiązanie może być wdrażane regularnie.
Przeczytaj również: