W jaki sposób technologie cyfrowe wpływają na transport kombinowany?

prof. Piotr Niedzielski
Rozwój technologii i systemów intermodalnych nie byłby możliwy bez rozwoju technologii ICT. Nie wyobrażamy sobie np. aby bez tych technologii obecnie np. planować załadunek i rozładunek największych statków kontenerowych czy automatyzację prac terminali intermodalnych oraz co nas czeka, coraz szerszego wykorzystania autonomicznych systemów transportowo-logistycznych.
Myślę, że cyfryzacja gospodarki, w tym dążenie zbudowania polskiej gospodarki w oparciu o wymagania/założenia koncepcji Przemysłu 4.0, pozwoli na szersze zastosowanie technologii Big Data w systemach transportowo-logistycznych, i trochę na zasadzie analogii jak w sektorze finansów publicznych ta technologia pozwoliła na uszczelnienie systemu, tak w wypadku łańcuchów logistycznych pozwoli na ograniczenie kosztów zewnętrznych transportu. Oczywiście należy pamiętać, że to wymaga współpracy i olbrzymiego zaufania wszystkich uczestników tego systemu, co wpisuje się we wspomniany mechanizm sieciowy tworzenia wartości dla klienta. Nie bez znaczenia jest także miejsce Polski i polskich przedsiębiorstw w układzie sieciowym, nie tylko jako fizyczne powiązanie łańcuchów logistycznych, lecz także w układzie zarządzania informacją w tych łańcuchach dostaw, gdyż systemy logistyczne wyraźnie rozdzielają te dwie warstwy. Nie bez znaczenia będzie także wpływ małych firm technologicznych tzw. startupów na wspomnianą cyfryzację w tym także w sektorze transportu. Programy wsparcia typu Start in Poland mające na celu wykreowanie nowych młodych firm technologicznych i wdrażanie nowoczesnych rozwiązań w gospodarce dotyczą także sektora transportu i przewozów intermodalnych. Mówiąc o firmach technologicznych, które opierają się na młodych kreatywnych i przedsiębiorczych osobach, nie należy zapominać o konieczności zapewnienia kadry dla całego sektora transportu. Wykorzystanie w procesie kształtowania kompetencji nowoczesnych rozwiązań w postaci symulatorów czy zasad grywalizacji staje się rzeczywistością w polskich ośrodkach nie tylko o charakterze akademickim, kształcących na potrzeby tego sektora.