Partnerzy portalu

Obniżenie kosztów: jak rozwiązania cyfrowe usprawniają przeładunek kontenerów w Porcie Hamburg

Współczesne wydajne porty morskie nie mogą się rozwijać bez cyfryzacji. Jakie kluczowe rozwiązania cyfrowe wykorzystuje Port Hamburg w swojej codziennej działalności?

Hamburg. Terminal kontenerowy HHLA Burchardkai. Źródło: HHLA.
Terminal kontenerowy HHLA Burchardkai. Źródło: HHLA.

„Wyobraź sobie, że na twoich drogach wodnych lub drogach nie ma zatorów w dostępie do portu, wyobraź sobie, że odpowiednie informacje są dostępne zawsze gdy ich potrzebujesz, wyobraź sobie, że terminale i statki są obsługiwane z maksymalnym bezpieczeństwem, wyobraź sobie, że spełniasz cele środowiskowe, wyobraź sobie, że klienci mogą polegać na punktualnych dostawach swoich towarów, wyobraź sobie, że wszystkie zasoby są wykorzystywane najbardziej efektywnie z korzyścią dla całego łańcucha dostaw” – Frank Busse, partner stowarzyszony w Hamburg Port Consulting (HPC), wzywał do zastanowienia się nad przyszłością przemysłu morskiego podczas imprezy internetowej Intermodal Connect, która odbyła się w zeszłym tygodniu.

Niektóre z wymienionych punktów stały się już rzeczywistością dla Portu Hamburg, trzeciego co do wielkości ruchu kontenerowego w Europie. „Cyfryzacja nie jest celem samym w sobie. Kilka przykładów i pomyślnie wdrożonych rozwiązań potwierdziło cenne wsparcie cyfryzacji poszczególnych części, a także całego łańcucha dostaw” – dodał ekspert i przedstawił trzy inicjatywy cyfrowe, które pomyślnie wdrożono w niemieckim porcie.

Cyfrowa koordynacja statków

Ze względu na położenie geograficzne w ujściu Łaby, nawigacja w Porcie Hamburg ma pewne ograniczenia związane z zanurzeniem, mostami itp. Wymaga to koordynacji na wysokim poziomie między liniami żeglugowymi, operatorami terminali i innymi zainteresowanymi stronami. Ta usługa jest świadczona cyfrowo przez Centrum Koordynacji Statków w Hamburgu (HVCC). Rozwój HVCC jest obecnie zarządzany przez HPC, podczas gdy oprogramowanie jest dostarczane przez firmę DAKOSY z Hamburga we współpracy z vesseltracker.com, partnerem w zakresie systemów automatycznej identyfikacji.

Centrum Koordynacji Statków w Hamburgu (HVCC). Źródło: HHLA.
Centrum Koordynacji Statków w Hamburgu (HVCC). Źródło: HHLA.

„HVCC gromadzi wszystkie istotne dane: dane z terminali w porcie, dane od przewoźników, władz portowych, agentów, dane o lokalizacji i prędkości statków, a nawet z portów zawinięcia, które były wcześniej i będą po Hamburgu. Łącząc to wszystko, agregując dane, dokonuje ich interpretacji i i koordynuje statki. Dzięki temu prawie żadne statki nie muszą czekać na Morzu Północnym, gdy przepływają we właściwym czasie” – wyjaśnił Frank Busse. Ponadto rozwiązanie cyfrowe pozwala liniom żeglugowym obniżyć koszty. W 2019 roku HVCC zaoszczędziło dla nich 84 tys. ton paliwa, czyli 30 mln dolarów.

Początkowo HVCC monitorowało tylko statki liniowe. Później do systemu zostały dodane statki dowozowe pływające w porcie. „W zeszłym roku HVCC zaczęło uwzględniać w swoim planowaniu także żeglugę śródlądową Dlatego statki śródlądowe, które transportują kontenery do lub z portu, są zintegrowane z tą platformą danych” – dodał partner stowarzyszony HPC.

Inteligentne układanie kontenerów w stosy

„Czas postoju ma największy wpływ na przepustowość terminala” – powiedział Frank Busse podczas swojej prezentacji. Aby jak najlepiej wykorzystać tę pojemność, Port Hamburg wdrożył oparte na sztucznej inteligencji rozwiązanie optymalizacyjne w celu przewidywania czasu postoju dla każdego importowanego kontenera. Pozwala to operatorom terminali na układanie kontenerów na stosach, które powinny być pobierane wcześniej niż inne, co oznacza uniknięcie dodatkowych ruchów, dodatkowych zasobów, energii i oczywiście kosztów.

Hamburg.  Terminal kontenerowy HHLA Tollerort. Źródło: HHLA.
 Terminal kontenerowy HHLA Tollerort. Źródło: HHLA.

Przed wdrożeniem tego rozwiązania cyfrowego w terminalach kontenerowych w Porcie Hamburg, firma HPC w oparciu o sztuczną inteligencję symulowała prognozowanie czasu postoju kontenerów przez dodatkowy moduł do systemu operacyjnego terminala. Symulacja spowodowała zmniejszenie ruchów o 20,9%, wzrost wydajności układania o 2,4% i skrócenie czasu pracy ciężarówek o 2,9%. „Głównym rezultatem było to, że liczba nieproduktywnych ruchów związanych z ponownym układaniem kontenerów została zmniejszona o 120 tys. rocznie. To oszczędza koszty oraz poprawia przepustowość i wydajność terminala” – zauważył ekspert HPC.

Cyfrowa koordynacja ciężarówek

Trzecie rozwiązanie cyfrowe dotyczy ciężarówek wjeżdżających do Portu Hamburg. W latach 2000. przy wejściu do portu były ogromne kolejki ciężarówek, ale teraz ten problem został rozwiązany dzięki systemowi rezerwacji miejsc dla ciężarówek. „To rozwiązanie umożliwia kierowcom ciężarówek rezerwację wizyty na terminalu. Dzięki temu terminal wie, kiedy i która ciężarówka przyjedzie, jaki kontener zostanie przywieziony. Z drugiej strony kierowcy widzą również zatory na terminalu w określonych godzinach i mogą efektywniej planować swój czas” – wyjaśnia Frank Busse. Nazwał ten projekt „wielkim osiągnięciem”, ponieważ dwóch dużych operatorów terminali kontenerowych HHLA i Eurogate pracujących w Porcie Hamburg wspólnie wdrożyło wspomniany system cyfrowy. Projekt był zarządzany przez HPC, a oprogramowanie dostarczyła firma DAKOSY.

Ciężarówka na terminalu kontenerowym HHLA Tollerort. Źródło: HHLA.

Jeśli chodzi o zalety systemu, prelegent wymienił kilka kluczowych kwestii. „To naprawdę zapewnia przejrzystość i kontrolę przyjazdów ciężarówek, lepsze wykorzystanie zdolności przewozowej ze strony terminala i ciężarówek, zmniejszenie zatorów, lepsze planowanie zasobów i zwiększoną wydajność terminalu. Ponadto kierowcy ciężarówek, rezerwując spotkanie na określoną godzinę, dostarczają z góry wszystkie wymagane dane do odbioru kontenera” – podsumował Frank Busse.

Przeczytaj również:

Ciężka i bardzo obiecująca droga branży żeglugowej do cyfryzacji
Port Gdynia wprowadzi inteligentne zarządzanie ruchem ciężarówek
Digitalizacja i automatyzacja wkracza do portów

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close