Digitalizacja i automatyzacja wkracza do portów
Porty morskie inwestują w nowoczesne rozwiązania cyfrowe i rozbudowują infrastrukturę po to by przyjmować coraz większe statki, skrócić czas obsługi jednostek i lepiej zarządzać przestrzeniami składowymi – zapowiadają uczestnicy Forum Intermodalnego.

Port Koper jest jednym z najważniejszych hubów dla regionu środkowej Europy. Obsługuje również ładunki docierające do Polski. Przeładunki portu Koper wzrosły w ubiegłym roku do do 22,8 mln ton i 959 tys TEU. Wraz z wzrostem pracy rosną też wymagania armatorów.
— Na świecie jest tendencja do budowania coraz większych statków. Rosną wymagania co do szybkości i sprawności obsługi w terminalach. Dlatego Port Koper wydłuża nabrzeża w stronę morza o 150 m. Na całej długości zachowamy głębokość zanurzenia 15 m. Inwestujemy w suwnice Post Panamax, nowe bocznice i tory wewnętrzne — powiedział Dariusz Mierkiewicz, przedstawiciel Portu Koper.
Poprawa sprawności działania jest jednym z powodów dla których europejskie porty inwestują w digitalizację. Inteligentne rozwiązania są też konieczne gdyż 30% z powodów losowych przesyłek jest opóźnionych, co powoduje że kontenery zalegają na placach. Narzędzia cyfrowe pozwalają lepiej zarządzać zasobami portów i komunikować się z partnerami logistycznymi
— Przy każdej transakcji przeładunkowej bierze udział nawet 28 uczestników i potrzeba sprawnego przepływu informacji Nowoczesne narzędzia pozwalają także na optymalizację wykorzystania energii. Port Hamburg inwestuje w wykorzystanie energii odnawialnej. Chcemy żeby terminal CTA był zeroemisyjny co osiągniemy w ciągu kilku lat. Tworzymy system zarządzania infrastrukturą jako całość. Czujniki monitorują stan rzeki, dróg, kolei i innej infrastruktury. W przyszłości digitalizacja umożliwi zastosowanie autonomicznych samochodów — powiedział Maciej Brzozowski, przedstawiciel pPortu Hamburg.
Obecnie w Hamburgu działa system TransPORT Rail, który zarządza ruchem kolejowym w porcie dzięki czemu udało się zwiększyć wolumen ruchu kontenerów na pociągach w porcie. Jest to możliwe dzięki lepszej utylizacji i wydłużeniu pociągów i dłuższe pociągów.
Również Port Świnoujście przygotowuje się do wzrostu przeładunków skonteneryzowanych. — Przystosujemy terminal promowy do transportu intermodalnego. Powstaną tory, które będą mogły mieścić 12 wagonów intermodalnych. Port zakupi reachstackery i zbuduje nowe wiadukty do parkingu dla ciężarówek — powiedział Juliusz Grabowski – specjalista ds. obsługi inwestorów Zarządu Morskich Portów Szczecin Świnoujście.