Partnerzy portalu

Inwestycje kolejowe bez ryzyka utraty dofinansowania unijnego

Tagi: CUPT, PKP PLK,

Realizacja inwestycji kolejowych istotnych z punktu widzenia transportu intermodalnego przebiega sprawnie, a odnotowane na niektórych odcinkach opóźnienie nie grożą Polsce utratą dofinansowania unijnego. Nie ma zatem ryzyka powtórzenia sytuacji, która pojawiła się pod koniec poprzedniej perspektywy budżetowej 2007 — 2013. 

inwestycje kolejowe
fot. PKP PLK

Z punktu widzenia przewozów intermodalnych najważniejsze inwestycje dotyczą szlaków prowadzących do polskich portów morskich, linii Rail Baltica oraz magistrali E 20 Terespol – Warszawa – Poznań – Kunowice. Zaawansowane prace realizowane są na linii nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny, a także na linii Poznań — Wrocław. Na tym drugim odcinku modernizacja się opóźniła z powodu odejścia z placu budowy wykonawcy — firmy Astaldi. Prace kontynuuje obecnie Torpol a inawstycja jest już prawie ukończona. 

Zobacz także: Kolejowe inwestycje przyspieszą rozwój portów Szczecin i Świnoujście

Na liniach łączących Port Gdynia z południem kraju prace trwają na odcinku linii 131 Herby Nowe (Kalina) – Rusiec Łódzki oraz na odcinku Chorzów Batory — Nakło Śląskie. Inwestycje te dofinansowane są w ramach POIŚ i mają być ukończone do 2023 r. PKP Polskie Linie Kolejowe realizuje dużą inwestycję „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” która obejmie modernizację stacji Gdynia Port i linii kolejowych w porcie. Zaawansowanie tej inwestycji wynosi ponad 30%

Zobacz także: Ruszyły modernizacje magistrali kolejowej łączącej Port Gdynia ze Śląskiem

Centrum Unijnych Projektów Transportowych w komentarzu dla intermodalnews.pl odniosło się do spekulacji pojawiających się w prasie o możliwym zagrożeniu utraty środków unijnych z powodu opóźnie projektów kolejowych. CUPT monitoruje realizację inwestycji dofinansowanych w ramach programów CEF „Łącząc Europę”, Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko oraz Program Operacyjny Polska Wschodnia. Obecnie, zgodnie z zapisami w umowach o dofinansowanie, wszystkie te projekty będą ponosiły wydatki kwalifikowane do końca 2023 r. i powinny zostać zakończone w terminie umożliwiającym ich rozliczenie w ramach perspektywy finansowej 2014-2020. W ramach projektów CEF, zgodnie ze stanowiskiem agencji INEA, możliwe jest przedłużenie realizacji projektów do końca 2024 r.

W opinii CUPT środki UE przeznaczone na kolej nie zostaną utracone, także te przeznaczone bezpośrednio na modernizację i budowę infrastruktury kolejowej. Analizy wewnętrzne CUPT nie identyfikują również projektów w innych sektorach, co do których dziś moglibyśmy stwierdzić realne zagrożenie utraty dofinansowania. W CUPT prowadzona jest pogłębiona analiza wszystkich wdrażanych projektów, której celem jest identyfikowanie rodzajów ryzyka oraz odpowiednio szybkie reagowanie na potencjalne opóźnienia w realizacji poszczególnych projektów pozwalające na podejmowanie działań mających na celu maksymalizację wykorzystania dostępnych środków unijnych. Przygotowywane analizy mają charakter wewnętrzny, według wypracowanej wewnętrznie metodyki. Analizy CUPT koncentrują się na maksymalizacji wydatkowania środków unijnych w danej perspektywie finansowej i nie wynika z nich możliwość utraty środków UE  — komentuje Aleksandra Lange, naczelnik wydziału komunikacji CUPT.

CUPT podało też informację o wielkości dofinansowania unijnego jakie przypada na projekty kolejowe w ramach programów unijnych:

– Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 zostało zawartych 39 umów o dofinansowanie na kwotę 16 184 mln PLN środków UE, co oznacza wykorzystanie 88% dostępnej puli środków UE; rozliczono i zatwierdzono przez CUPT kwotę 7 879 mln PLN (wykorzystanie 43% dostępnych środków UE),

–  Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020 zostało zawartych 9 umów o dofinansowanie na kwotę 1 678,5 mln PLN środków UE, co oznacza wykorzystanie 99,6% dostępnej puli środków UE; rozliczono i zatwierdzono przez CUPT kwotę: 1 282 mln PLN (wykorzystanie 76,1% dostępnych środków UE),

– Instrumentu „Łącząc Europę” (CEF) zostało zawartych 24 Grant Agreement (umów o dotacje) o szacowanej wartości dofinansowania UE w PLN: 15 498 mln; z czego wypłacono na rzecz beneficjenta kwotę 8 605,5 mln PLN (ok. 55,5% dostępnych środków UE).

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close