Partnerzy portalu

Kolejowe inwestycje przyspieszą rozwój portów Szczecin i Świnoujście

Na liniach kolejowych łączących Szczecin i Świnoujście z resztą kraju realizowane są obecnie inwestycje kluczowe dla rozwoju terminali logistycznych w zachodniopomorskich portach. W ramach transuropejskiej sieci TEN-T powstać ma przechodzący przez zachodnią Polskę korytarz łączący Skandynawię ze środkową i południową Europą. 

Szczecin i Świnoujście
fot. ZMPSiŚ

Zespół portów Szczecin i Świnoujście jest ważnym punktem na logistycznej mapie kraju zwłaszcza w zakresie przewozów ładunków masowych oraz ro-ro. W najbliższych latach może wzrosnąć znacznie transportu intermodalnego w tym regionie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przygotowuje się do realizacji projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego. Warunkiem rozwoju przewozów intermodalnych w Świnoujściu jest zapewnienie szybkich połączeń kolejowych portów z innymi regionami kraju i Europy. Dla Szczecina i Świnoujścia kluczowe znacznie mają 3 magistrale kolejowe: linia nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny, nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny zwana „Nadodrzanką” ora linia nr 401 Szczecin Dąbie – Świnoujście. 

Najbardziej zaawansowane prace prowadzone są obecnie na linii Szczecin — Poznań, która łączy zachodniopomorski port nie tylko z centrum kraju ale też z Warszawą, Wrocławiem i Śląskiem. Inwestycja o wartości 4,1 mld zł finansowana jest ze środków unijnych w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF). Wykonawcą remontu odcinków  Wronki — Krzyż oraz Dobiegniew Słonice jest Strabag, natomiast fragment Krzyż — Dobiegniew modernizuje konsorcjum PORR. Niedawno zakończono budowę 400 metrowego toru tymczasowego w okolicach Krzyża, który zapewni utrzymanie ruchu pociągów podczas prac budowlanych. Między Szczecinem a Poznaniem wymieniane są tory oraz sieć trakcyjna. Modernizacja obejmuje także ponad 100 mostów i innych obiektów inżynieryjnych. Montowane są nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu robót, które zaplanowano na ostatni kwartał 2022 pociągi pasażerskie na tej linii będą mogły jechać 160 km/h a towarowe w tym intermodalne 120 km/h.

Prace pod Poznaniem

Przedłużeniem magistrali Szczecin — Poznań w kierunku południa kraju jest linia Poznań — Wrocław, na której w ubiegłym roku zakończono zasadnicze prace budowlane. Ta inwestycja rozpoczęła się w 2017 r. jednak realizacja opóźniła się z powodu odejścia z placu budowy pierwotnego wykonawcy — włoskiej firmy Astaldi. W 2019 zawarto umowę z Torpolem na dokończenie modernizacji. Obecnie prowadzone są prace kończące inwestycję. Inwestycja o wartości 1,5 mld euro również jest finansowana w ramach instrumentu CEF.

Zaawansowane są także prace na linii 199 Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Ta magistrala łączy porty Szczecin i Świnoujście z terminalami przeładunkowymi na Śląsku. W ramach tej inwestycji wmieniono 40 km torów. Zmodernizowano sieć trakcyjną — zamontowano tzw. ciężki typ sieci przystosowany do pociągów towarowych. Przebudowano też 30 rozjazdów oraz 45 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 mostów i 12 wiaduktów.  Prace budowlane na tym odcinku mają się zakończyć w kwietniu. Projekt o wartości 265 mln zł jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. 

Kolejną inwestycją, kluczową w kontekście planu budowy nowego głębokowodnego terminalu kontenerowego jest modernizacja linii 401 Szczecin Dąbie — Świnoujście. PKP PLK planuje dostosować ten odcinek do obsługi pociągów towarowych o długości 750 m. Obecnie trwa opracowanie studium wykonalności inwestycji. Realizacja inwestycji planowana jest w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.

Modernizacja Nadodrzanki

W przyszłej perspektywie budżetowej planowane są także kolejne inwestycje na linii 273. Również i ta magistrala, która jest częścią sieci TEN-T dostosowana ma być do transportu pociągów o długości 750 m z prędkością 120 km/h. Na linii zamontowany zostanie także system ERTMS/ETCS. We wrześniu podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności dla odcinka Rzepin — Szczecin. W poprzednich latach PKP PLK realizowała prace remontowe na odcinku Drzeńsko — Kostrzyn zakończone w 2018 r. oraz dwóch łącznic pozwalających pociągom towarowym omijać stację Rzepin. Obecnie na linii 273 trwa modernizacja mostu nad Odrą w Nietkowicach. Wartość prac ze środków budżetowych wynosi ponad 46 mln zł. Jak informuje PLK prace nie wstrzymują ruchu pociągów na Nadodrzance.

Równocześnie do modernizacji magistral realizowane są także inwestycje w obrębie portów Szczecin i Świnoujście. To wspólne przedsięwzięcie PKP PLK oraz ZMPSiŚ. Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warty jest około 1,5 miliarda złotych wartość dofinansowana z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę” to 510 mln zł. Projekt obejmuje blisko 100 km torów (Szczecin Port Centralny – 61, Świnoujście – 35) oraz wymianę 285 rozjazdów. Wykonawcą tej inwestycji jest Torpol, a zakończenie prac zaplanowano na 2022 rok. 

Możliwość komentowania została wyłączona.

ARCHIWUM WPISÓW PORTALU

Oferty pracy

Szanowny czytelniku Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych w tym przechowywanych odpowiednio w plikach cookies. Klikając przycisk "Przejdź do serwisu" lub zamykając to okno za pomocą przycisku "x" wyrażasz zgodę na zasadach określonych poniżej: Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawionych w czasie korzystania przez ze mnie z produktów i usług świadczonych drogą elektroniczną w ramach stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, w tym także informacji oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie* i w celach analitycznych przez Intermodal News Sp. z.o.o.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close