Kolejowe inwestycje przyspieszą rozwój portów Szczecin i Świnoujście
Na liniach kolejowych łączących Szczecin i Świnoujście z resztą kraju realizowane są obecnie inwestycje kluczowe dla rozwoju terminali logistycznych w zachodniopomorskich portach. W ramach transuropejskiej sieci TEN-T powstać ma przechodzący przez zachodnią Polskę korytarz łączący Skandynawię ze środkową i południową Europą.
Zespół portów Szczecin i Świnoujście jest ważnym punktem na logistycznej mapie kraju zwłaszcza w zakresie przewozów ładunków masowych oraz ro-ro. W najbliższych latach może wzrosnąć znacznie transportu intermodalnego w tym regionie. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przygotowuje się do realizacji projektu głębokowodnego terminalu kontenerowego. Warunkiem rozwoju przewozów intermodalnych w Świnoujściu jest zapewnienie szybkich połączeń kolejowych portów z innymi regionami kraju i Europy. Dla Szczecina i Świnoujścia kluczowe znacznie mają 3 magistrale kolejowe: linia nr 351 Poznań Główny – Szczecin Główny, nr 273 Wrocław Główny – Szczecin Główny zwana „Nadodrzanką” ora linia nr 401 Szczecin Dąbie – Świnoujście.
Najbardziej zaawansowane prace prowadzone są obecnie na linii Szczecin — Poznań, która łączy zachodniopomorski port nie tylko z centrum kraju ale też z Warszawą, Wrocławiem i Śląskiem. Inwestycja o wartości 4,1 mld zł finansowana jest ze środków unijnych w ramach programu „Łącząc Europę” (CEF). Wykonawcą remontu odcinków Wronki — Krzyż oraz Dobiegniew Słonice jest Strabag, natomiast fragment Krzyż — Dobiegniew modernizuje konsorcjum PORR. Niedawno zakończono budowę 400 metrowego toru tymczasowego w okolicach Krzyża, który zapewni utrzymanie ruchu pociągów podczas prac budowlanych. Między Szczecinem a Poznaniem wymieniane są tory oraz sieć trakcyjna. Modernizacja obejmuje także ponad 100 mostów i innych obiektów inżynieryjnych. Montowane są nowoczesne systemy sterowania ruchem kolejowym. Po zakończeniu robót, które zaplanowano na ostatni kwartał 2022 pociągi pasażerskie na tej linii będą mogły jechać 160 km/h a towarowe w tym intermodalne 120 km/h.
Prace pod Poznaniem
Przedłużeniem magistrali Szczecin — Poznań w kierunku południa kraju jest linia Poznań — Wrocław, na której w ubiegłym roku zakończono zasadnicze prace budowlane. Ta inwestycja rozpoczęła się w 2017 r. jednak realizacja opóźniła się z powodu odejścia z placu budowy pierwotnego wykonawcy — włoskiej firmy Astaldi. W 2019 zawarto umowę z Torpolem na dokończenie modernizacji. Obecnie prowadzone są prace kończące inwestycję. Inwestycja o wartości 1,5 mld euro również jest finansowana w ramach instrumentu CEF.
Zaawansowane są także prace na linii 199 Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle. Ta magistrala łączy porty Szczecin i Świnoujście z terminalami przeładunkowymi na Śląsku. W ramach tej inwestycji wmieniono 40 km torów. Zmodernizowano sieć trakcyjną — zamontowano tzw. ciężki typ sieci przystosowany do pociągów towarowych. Przebudowano też 30 rozjazdów oraz 45 obiektów inżynieryjnych, w tym 5 mostów i 12 wiaduktów. Prace budowlane na tym odcinku mają się zakończyć w kwietniu. Projekt o wartości 265 mln zł jest współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Kolejną inwestycją, kluczową w kontekście planu budowy nowego głębokowodnego terminalu kontenerowego jest modernizacja linii 401 Szczecin Dąbie — Świnoujście. PKP PLK planuje dostosować ten odcinek do obsługi pociągów towarowych o długości 750 m. Obecnie trwa opracowanie studium wykonalności inwestycji. Realizacja inwestycji planowana jest w nowej perspektywie unijnej 2021-2027.
Modernizacja Nadodrzanki
W przyszłej perspektywie budżetowej planowane są także kolejne inwestycje na linii 273. Również i ta magistrala, która jest częścią sieci TEN-T dostosowana ma być do transportu pociągów o długości 750 m z prędkością 120 km/h. Na linii zamontowany zostanie także system ERTMS/ETCS. We wrześniu podpisano umowę na opracowanie studium wykonalności dla odcinka Rzepin — Szczecin. W poprzednich latach PKP PLK realizowała prace remontowe na odcinku Drzeńsko — Kostrzyn zakończone w 2018 r. oraz dwóch łącznic pozwalających pociągom towarowym omijać stację Rzepin. Obecnie na linii 273 trwa modernizacja mostu nad Odrą w Nietkowicach. Wartość prac ze środków budżetowych wynosi ponad 46 mln zł. Jak informuje PLK prace nie wstrzymują ruchu pociągów na Nadodrzance.
Równocześnie do modernizacji magistral realizowane są także inwestycje w obrębie portów Szczecin i Świnoujście. To wspólne przedsięwzięcie PKP PLK oraz ZMPSiŚ. Projekt „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu” warty jest około 1,5 miliarda złotych wartość dofinansowana z unijnego instrumentu finansowego CEF – „Łącząc Europę” to 510 mln zł. Projekt obejmuje blisko 100 km torów (Szczecin Port Centralny – 61, Świnoujście – 35) oraz wymianę 285 rozjazdów. Wykonawcą tej inwestycji jest Torpol, a zakończenie prac zaplanowano na 2022 rok.